به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد؟ + هزینه ها

در این مقاله قصد داریم تا به یکی از پرتکرار ترین پرسش های شما تحت عنوان، به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟ پاسخ دهیم. همچنین به سایر سوالات شما در زمینه به اجرا گذاشتن مهریه نیز پاسخ خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره اختصاصی در زمینه به اجرا گذاشتن مهریه همین الان با شماره تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟

این فرایند به دو بخش زیر تقسیم میشه :

زمان لازم برای اقدامات قانونی و دریافت حکم جلب. (بسیار کوتاه)

مدت زمان لازم برای طی شدن مراحل دادرسی و دریافت مهریه. (این پروسه میتواند کمی طولانی شود.)

 

راهکار حقوقی : اگر ایمان دارید که همسر شما، توانایی پرداخت مبلغ مهریه را بدون هرگونه مشکلی دارد؛ خیلی چراغ خاموش و بدون متوجه شدن همسرتان، لیستی از دارایی های اون را آماده کنید و اقدامات لازم برای توقیف اموال را انجام دهید.

با انجام دادن راهکار بالا، پروسه دریافت مهریه بسیار سریع تر اتفاق می افتد و شما را از هرگونه مشکل در آینده، معاف میکند. (تیم حقوقی دکتر سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل طلاق در کنار شماست.)

هزینه وکیل مهریه چقدر است؟ (در 1403) :

  • هزینه وکیل مهریه : 12 درصد از ارزش ریالی روز مهریه وصول شده می باشد.
  • این مبلغ به طور عرف،به عنوان هزینه وکیل برای درخواست مهریه در سال 1403 در نظر گرفته می شود.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

این هزینه ها به چند قسمت زیر تقسیم میشود.

  1. هزینه های مربوط به دادرسی.
  2. پرداختی های لازم برای دریافت حکم توقیف اموال.

به طور کلی هزینه های دادرسی رقم کمی است. اما برای دریافت حکم توقیف اموال لازم به پرداخت تامین میباشد که با توجه به ارزش مهریه شما (مثلا تعداد سکه) مشخص میشود. (3/5)

به اجرا گذاشتن مهریه
صفر تا صد به اجرا گذاشتن مهریه.

نکات تکمیلی در ارتباط با دریافت مهریه

  1. اگر تعداد سکه ها بیش از 110 باشد، شما نمیتواند برای دریافت حکم جلب اقدام کنید.
  2. پیش از انجام هرگونه اقدام حتما با یک مشاور حقوقی مشورت کنید تا بهترین روش را با توجه به شرایطتتان به شما پیشنهاد دهد.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

پس از رسیدن به پاسخ سوال به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟ حتما می‌خواهید بدانید که بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه کدام است. به طور کلی اجرا گذاشتن مهریه به دو روش قابل انجام است.

  • از طریق اجرائیه ثبت.
  • از طریق دادگاه.

در واقع این دو روش تکمیل کننده یکدیگر هستند. در مرحله اول زن باید برای دریافت مهریه به اجرای ثبت مراجعه نماید و درخواست دریافت مهریه را ثبت کند. در این مرحله نمی‌توان مستقیما به دادگاه مراجعه و از مرد شکایت کرد.

سپس زن می‌تواند با مدارک لازم به دفترخانه‌ای که عقد در آن به ثبت رسیده بود مراجعه کند و با پرداخت هزینه اجراییه، مهریه خود را مطالبه نماید. این مدارک می‌تواند شامل دارایی‌های مرد نیز باشد.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، اجراییه ثبت است.
بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، اجراییه ثبت است.

در نهایت دفترخانه طی یک نامه از مرد می‌خواهد در مدت زمان ۱۰ روز به اداره ثبت مراجعه کند و برای پرداخت مهریه اقدام نماید و یا یک مال را برای پرداخت معرفی کند. اگر مرد چنین کاری را انجام ندهد و نتوان از طریق اجراییه ثبت مهریه را از او گرفت باید به دادگاه مراجعه شود.

همچنین مرد این امکان را دارد تا درخواست تقسیط مهریه را داشته باشد. اگر زن در گذشته مهریه خود را بخشیده باشد دیگر نمی‌تواند آن را به هیچ روشی طلب کند. برای اطلاع بهتر از مراحل گرفتن مهریه، می‌توانید از مشاوره وکیل با تجربه استفاده نمایید.

نکته : هزینه به اجرا گذاشتن مهریه را زن باید پرداخت کند، این هزینه توسط دادگاه تعیین می‌گردد و مبنای آن درخواست زن برای نحوه دریافت مهریه است.

توقیف اموال برای مهریه چقدر طول میکشد؟

در پاسخ به این سوال که توقیف اموال برای مهریه چقدر طول میکشد ؟ باید گفت که این موضوع با توجه به این موضوع که توقیف اموال از چه نوعی باشد، متفاوت است.

بر فرض مثال اگر قصد شما توقیف ملک و آپارتمان همسرتان باشد، باید با به اداره ثبت مراجعه کنید و اطلاعاتی از جمله پلاک ثبتی و موارد دیگری را بدهید تا نامه‌ای را برای توقیف ملک به دست آورید.

این نکته را در نظر بگیرید که اگر مرد مهریه همسر خود را پرداخت نکند، زن این اجازه را دارد که با معرفی اموال و دارایی‌های مرد، تقاضا کند که اموال او مانند حساب بانکی و حقوق ماهیانه و اگر مالی داشته باشد را توقیف کنند.

در صورتی که زن این احتمال را بدهد که مرد ممکن است این دارایی و اموال را انتقال داده باشد و یا فروخته باشد، می‌تواند از دادگاه تقاضای تامین خواسته کند. با این کار، اموال مرد تا صدور حکم دادگاه به اصطلاح توقیف اموال برای مهریه خواهد شد.


مقاله مکمل محتوای به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد:

اعسار مهریه چقدر طول میکشد؟

معنای لغوی اعسار، رنج و سختی است و اصطلاحا به این معنا است که شخص توانایی در پرداخت دین‌های خود ناتوان می‌باشد.

طبق قوانین کشور ما، این موضوع به دو صورت اعسار از هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت دیون و حکم دادگاه پیش‌بینی شده است.

بررسی ادعای اعسار از پرداخت مهریه به واسطه دادگاه صادرکننده حکم قطعی امری تخصصی است که به خاطر جلوگیری از ضایع شدن حقوق هریک از طرفین دعوا، به طور کاملا جدی بررسی خواهد شد.

در این خصوص، این امکان وجود دارد که قاضی رسیدگی کننده، به گرفتن استعلامات مختلفی از بانک ها، اداره ثبت و اسناد املاک و یا حضور شهود برای ادای شهادت از وضعیت اعسار مرد نیاز داشته باشد که باعث طولانی شدن فرایند رسیدگی می‌شود.

به همین خاطر، این احتمال وجود دارد که روند رسیدگی ماه‌ها زمان ببرد و همین موضوع باعث می‌شود که قادر به در نظر گرفتن زمان دقیق برای رسیدگی و صادر نمودن حکم نباشیم.

مشاوره با وکیل خانواده

تیم حقوقی دکتر سیاوش اسکندرزاد با سالها فعالیت در زمینه مسائل زناشویی، نفقه و … آماده ارائه موثرترین مشاوره به شماست. همین حالا با تلفن 09120712942 تماس بگیرید تا بهترین راهکار حقوقی به شما پیشنهاد شود.

آماده پاسخ به سوالات شما در ارتباط با مقاله به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟ هستیم.

4.8/5 - (5 امتیاز)