مجازات استفاده از چک سرقتی چیست؟

مجازات استفاده از چک سرقتی + امکان معامله + اثبات

مجازات استفاده از چک سرقتی

چک‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر معامله‌ای هستند. معمولا از انواع چک برای پرداخت وجوه در معامله و یا تضمین استفاده می‌شود. از آنجایی که چک مانند پول امکان نقد شدن دارد برخی اوقات پیش می‌آید که افرادی برای سوء استفاده برگه چک را به سرقت برده و آن را برای نقد کردن نزد بانک می‌برند. در این مقاله سعی داریم به بررسی مجازات استفاده از چک سرقتی بپردازیم.

در یک نگاه : مجازات مجازات استفاده از چک سرقتی بین یک الی پنج سال حبس در زندان میباشد. همچنین تا هفتاد و چهار ضربه شلاق نیز در انتظار مجرم خواهد بود.

استفاده از چک‌های سرقتی (استفاده از چک مسروقه) نیز مانند هر جرم دیگری دارای مجازات می‌باشند. زیرا این کار نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود و دردسر‌هایی‌ را برای صاحب حساب به وجود خواهد آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا با عواقب سرقت چک و استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

در صورتی که نیاز به مشاوره در خصوص مجازات استفاده از چک سرقتی دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

کلاهبرداری با چک‌های سرقتی

یکی از مسائل و مشکلاتی که معمولا برای چک‌های کاغذی به وجود می‌آید امکان دزدیده شدن و به سرقت رفتن آن‌هاست. به خصوص اگر چک شما سفید امضا باشد هر شخصی می‌تواند با پر کردن تاریخ و مبلغ و بردن آن نزد بانک از حساب شما پول برداشت کند.

البته گفتنی است در چند مدت اخیر با به وجود آمدن سامانه صیاد امکان دزدیده شدن چک بسیار کاهش یافته و عملا دزدیدن چک برای فرد منفعت چندانی نخواهد داشت. کلاهبرداری با چک‌های سرقتی از طریق ثبت اطلاعات چک در این سامانه نیز کاهش یافته است.

همانطور که می‌دانید دزدیدن چک مانند سرقت هر وسیله‌ای که متعلق به شخص دیگری باشد جرم تلقی می‌شود و دارای مجازات است. اگر شخصی چک را بدون اطلاع صاحب آن از دارنده حساب یا دارنده چک، بردارد عملا آن را به سرقت برده و مجازات خواهد شد. در ادامه بیشتر با مجازات استفاده از چک سرقتی آشنا خواهید شد.

نمونه شکایت چک سرقتی
نمونه شکایت چک سرقتی. در آپدیت های بعدی مقاله در خصوص موضوعاتی مثل دارنده با حسن نیت چک سرقتی و چک سرقتی به عنوان ثمن معامله صحبت خواهیم کرد. همچنین شما را با نمونه رای چک سرقتی آشنا میکنیم

معامله با چک سرقتی

همانطور که گفته شد در صورتی که شخصی چکی را بدون اطلاع صاحب آن برداشته و از آن سوء استفاده کند سارق تلقی شده و مجازات خواهد شد. همچنین معامله با چک سرقتی نیز ممنوع است و شخص حق انجام این کار را ندارد.

چک‌ها ممکن است در اثر خیانت در امانت یا جعل امضا چک مورد سوء استفاده قرار بگیرند. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام رد و بدل کردن و نگهداری چک‌های کاغذی نهایت دقت را به خرج دهید.

مجازات استفاده از چک سرقتی و معامله با آن طبق قانون به شرح زیر است.

  • ضربات شلاق تا ۷۴ ضربه.
  • حبس از یک سال تا پنج سال.

این میزان مجازات استفاده از چک سرقتی در صورتی است که چک توسط سارقان خیابانی ربوده شود و سارق قصد نقد کردن آن را داشته باشد. با این حال با توجه به شرایط موجود درباره سرقت چک تصمیم گیری می‌شود و نمی‌توان مجازات ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

مجازات نهایی بسته به نظر قاضی و شرایط سرقت رفتن چک و غیره دارد. همچنین در صورتی که شخصی به دروغ اعلام کند که چک او به سرقت رفته مانند جرم صدور چک بلامحل به حبس محکوم خواهد شد و در شرایطی از داشتن دسته چک نیز منع می‌شود.

لایحه دفاعیه سرقت چک

در موقعیتی که یک چک به سرقت می‌رود و از آن سو استفاده می‌شود، یک راه نجات برای صاحب چکـ، قانون وجود دارد و آن، وکیل متخصص و هم‌چنین، لایحه دفاعیه سرقت چک است.

در این شرایط که اوضاع بحرانی است، طبیعتا نگرانی شدیدی صاحب چک را فرا می‌گیرد چون این امکان وجود دارد که بخش عظیمی از اموال و دارایی خود را طی این روند از دست بدهد.

در این موقعیت سخت، صاحب چک قادر است پس از انجام نخستین اقدامات در رابطه با بستن حساب و اخذ گواهی از دادگاه، علیه دزد چک که مرتکب این جرم شده است، شکایت کند.

آیین دادرسی کیفری، شروع به تعیین نمودن مراحل آغاز تا پایان پرونده شکایت علیه سارق چک می‌کند. با مشخص شدن جلسه‌های دادرسی کیفری که در دادگاه تشکیل می‌شوند، لایحه دفاعیه چک سرقتی به واسطه وکیل ارائه می‌شود.

نوشتن متن مربوط به لایحه دفاعیه سرقت چک کاری پیچیده و تخصصی به حساب می‌آید که شیوه سرقت چک، خواسته خود و مبلغ درج شده در چک باید به صورت حرفه‌ای نوشته شود.

نوشتن متن این لایحه، کمک به معین شدن مسیر پرونده در آیین دادرسی  کیفری می‌کند. فلذا باید مستدل و قابل استناد باشد تا قاضی دادگاه بتواند با بررسی نمودن مدارک و دلایلی که وکیل ارائه داده است و با توجه به محتوای این لایحه، حکم قطعی مناسب با این شکایت را صادر کند.

حال چنانچه سارق چک را به فروش رسانده باشد و یا به فردی دیگر منتقل کرده باشد، غیر از مجازات سرقت، محکوم به مجازات جعل و کلاه‌برداری از چک نیز خواهد شد.


مقاله مرتبط:

ادعای سرقتی بودن چک

مطابق با ماده 14 قانون صدور چک، اعلام مفقودی یا سرقت چک به دروغ، یک نوع جرم به حساب می‌آید.

در موقعیتی که این اتفاق رخ دهد، فردی که این جرم را مرتکب شده است آماده‌ی مواجه شدن با حکم جرم صدور چک بلامحل که حبس است، خواهد بود.

حتی در بعضی از مواقع مثلا در مواردی که مبلغ چک بیش از پنجاه میلیون ریال باشد، داشتن دسته چک برای فرد مرتکب به جرم، ممنوع است.

محکوم بودن به مجازات ادعای سرقتی بودن چک هم منوط بر پیگیری و شکایت شاکی است.

لازم به ذکر است که ثبت شکواییه این شکایت، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکل خواهد گرفت.

پرسش و پاسخ درباره مجازات استفاده از چک سرقتی

آیا چک سرقتی را میتوان برگشت زد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که در این زمینه بهتر است از کمک یک وکیل کارکشته استفاده نمایید. زیرا مسئله به سرقت رفتن چک و برگشت زدن آن مسئله بسیار حساسی است و بهتر است نادانسته در مورد آن تصمیم گیری نفرمایید.

آیا اجرا گذاشتن چک سرقتی ممکن است؟

می‌توانید برای دسترسی به پاسخ سریع‌تر این سوال لازم است تا با وکیل کیفری صحبت کنید.

اثبات چک سرقتی

اگر چک شما به سرقت رفته است می‌توانید از سارق شکایت کرده و برای او درخواست مجازات استفاده از چک سرقتی را داشته باشید. برای اثبات چک سرقتی و در واقع اثبات اینکه چک شا به سرقت رفته است چند راه پیش روی شما خواهد بود.

  • اقرار فرد سارق.
  • شهادت شهود.
  • علم قاضی بر اساس مدارک.

در میان این شرایط برای اثبات به سرقت رفتن چک بهترین راه شهادت شهود و یا ارائه مدارک است. اگر شخصی که چک شما را به سرقت برده است در فیلم دوربین‌های مدار بسته افتاده باشد یا عکس و تصویری از او موجود باشد، می‌توانید ضمیمه پرونده کرده و در اختیار قاضی قرار دهید تا برای تصمیم گیری مد نظر داشته باشد.

البته گاهی اوقات ممکن است به علت تغییراتی که می‌توان در عکس و فیلم به وجود آورد قاضی این نوع مدارک را به عنوان ادله محکمه پسند نپذیرد. اما شما بهتر است حتما این مدارک را در پرونده قرار دهید و از کمک یک وکیل نیز استفاده نمایید.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه چک‌های سرقتی و برگشتی در تمامی مراحل حل پرونده در کنار شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره با وکیل کیفری جهت مجازات استفاده از چک سرقتی

جهت دریافت مشاوره اختصاصی از دکتر سیاوش اسکندرزاد میتوانید با تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

آماده پاسخ به سوالات شما هستیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آموزش های حقوقی مرتبط