مجازات ورود به منزل چیست؟

مجازات ورود به منزل (جرم ورود به عنف) + نحوه اثبات

مجازات ورود به منزل

منزل و مسکن افراد حریم شخصی آن‌ها است و ورود بدون اجازه به منزل اشخاص در صورتی که با خشونت و زور نیز همراه باشد جرم شناخته می‌شود و دارای مجازات است. مجازات ورود به منزل از ۶ ماه تا سه سال حبس در زندان در نظر گرفته شده و طبق نظر قاضی تعیین می‌شود. جرم ورود به عنف از جمله جرائم کیفری است که در دادگاه به آن رسیدگی می‌گردد.

البته ورود به منزل با حکم قانون، به عنوان جرم ورود به منزل محسوب نمی‌شود و کاملا درست است. در صورتی که ماموران قانون حکم ورود و تفتیش مکانی را داشته باشند می‌توانند با نشان دادن حکم وارد شوند و منزل را بگردند. در ادامه بیشتر با قوانین مربوط به ورود به منزل آشنا خواهید شد.

در صورتی که نیاز به مشاوره درباره جرم ورود به منزل و مجازات آن دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

جرم ورود به عنف چیست؟

برای بسیاری از افراد این مسئله پیش می‌آید که جرم ورود به عنف چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که ورود به عنف به معنی ورود با تهدید و خشونت به منزل افراد است که بدون اجازه و رضایت وی انجام می‌شود. این ورود می‌تواند به هر نوعی از منزل مانند باغ یا ملک تجاری نیز باشد.

ورود به عنف طبق قانون جرم شناخته می‌شود و دارای مجازات است. مجازات ورود به عنف فقط حبس است که میزان آن نیز توسط قاضی تعیین می‌گردد.

مجازات ورود به عنف در قانون جدید برای یک فرد بدون سلاح بین 6 ماه الی 3 سال حبس است. اما اگر تعداد بیشتر یک نفر باشد و از سلاح نیز استفاده شده باشد، حکم مربوطه بین یک الی شش سال حبس خواهد بود.

توجه کنید که ورود به منزل تنها در یک صورت می‌تواند با زور انجام شود، آن هم ورود با حکم قانونی است. در صورتی که فردی مرتکب جرمی شده باشد یا متهم به انجام یک جرم باشد و برای اثبات آن قانون نیاز به تفتیش منزل وی داشته باشد می‌تواند با نشان دادن حکم حتی در صورت عدم رضایت صاحب خانه وارد منزل شود.

ورود غیرقانونی به منزل افراد دارای مجازات حبس است.
ورود غیرقانونی به منزل افراد دارای مجازات حبس است. ورود به عنف به محل کار نیز همان جزا را خواهد داشت. درآپدیت های بعدی این محتوا شما را با نمونه رای ورود به عنف نیز آشنا خواهیم کرد.

ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی چیست؟

هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آن که محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می شود.

ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی چه میگوید؟

هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود به مجازات از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آن ها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا شش سال محکوم می شوند.

مجازات تهمت ورود به عنف چیست؟

بسیار از اوقات ما شاهد این موضوع بوده ایم که فرد مرتکب جرم ورود به عنف نشده و در واقع فردی از روی دشمنی اقدام به تهمت ورود به عنف کرده. حال سوال اینجاست که مجازات تهمت ورود به عنف چقدر است؟

  • 1 ماه تا 1 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق مجازات تهمت ورود به منزل میباشد.

مجازات ورود غیرقانونی به منزل

در صورتی که ورود به منزل بدون حکم قضایی باشد جرم محسوب می‌شود و شامل مجازات ورود غیرقانونی به منزل می‌گردد. مجازات ورود به منزل بدون اجازه همانطور که گفته شد دارای حکم حبس از ۶ ماه تا سه سال است. همچنین اگر متجاوزان به منزل چند نفر باشند و حداقل یکی از آن‌ها با خود سلاح حمل کند این مجازات افزایش یافته و به حبس از یک تا شش سال تبدیل می‌گردد.

برای مجازات شدن اشخاصی که به زور وارد منزل شده و مرتکب جرم ورود به عنف شده‌اند، صاحب خانه باید یک شکوائیه تنظیم نماید و در دادگاه حاضر شود. در این مرحله حضور یک وکیل می‌تواند به پیشبرد سریع‌تر مراحل کمک کند.

ورود به منزل بدون حکم قضایی

اگر شخصی درخواست ورود به منزل شما را داشت و ادعا می‌کرد که دارای حکم است حتما باید حکم ورود به منزل او را چک کنید. ورود به منزل بدون حکم قضایی جرم است و می‌توانید از فرد وارد شده شکایت کنید.

اگر فردی که قصد ورود به منزل را دارد از ماموران نیروی انتظامی و یا به طور کلی از دستگاه قضایی باشد باید حتما حکم قضایی را دارا باشد تا بتواند وارد منزل شما شود. در صورت ورود بدون اجازه و بدون حکم، جرم ورود به عنف اتفاق افتاده و می‌توانید از مامور شکایت نمایید.

در صورت شکایت از مامور و اثبات ماجرا اگر ورود به منزل غیرقانونی و بدون حکم بوده باشد مامور خاطی به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می‌گردد. همچنین اگر مامور اظهار داشته باشد که از مافوق خود دستور چنین کاری را گرفته و بتواند این مسئله را اثبات کند مافوق او مجازات خواهد شد.

اگر این ورود غیرقانونی توسط مامور در شب صورت بگیرد و مزاحم راحتی اهل خانه شود حداکثر مجازات یعنی یک سال حبس برای مامور در نظر گرفته خواهد شد.

نحوه اثبات جرم ورود به عنف

زمانی که یک شخص یا چند نفر با زور و تهدید به منزل شما وارد می‌شوند می‌توانید از آن‌ها به جرم ورود غیرقانونی به منزل شکایت کنید. نحوه اثبات جرم ورود به عنف در موارد مختلف متفاوت است و باید ادله مشخصی برای اثبات حرف خود داشته باشید.

برای اثبات این جرم بر اساس نوع ورود و تعداد افراد و اینکه آیا شاهدی در صحنه حضور داشته یا خیر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید.

  • شهادت شهود.
  • اقرار فرد مجرم.
  • علم قاضی بر اساس مدارک و غیره.

در هر یک از این روش‌های اثبات و برای مجازات ورود به منزل باید تمامی ادله و مدارک روشن و واضح باشند و شرایط برای دادن حکم نهایی فراهم باشد. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

اثبات با شهادت شهود

شهادت در مورد یک جرم به این معنی است که فردی در صحنه جرم حضور داشته و وقوع جرم را به عینه دیده است. سپس این فرد در نزد قاضی مشاهدات عینی خود را بیان می‌کند و قسم می‌خورد که راست می‌گوید. این شاهد باید دارای بلوغ و سلامت عقلی باشد و عادل بوده و ارتباط خاصی با طرفین دعوا نداشته باشد.

به طور کلی باید بی طرف باشد و شهادت او نفعی برای خودش نداشته باشد. برای شهادت در مورد ورود به عنف شهادت دو مرد لازم است. در زمان ثبت شکواییه باید شهادت شهود نیز ضمیمه شکایت شود و به دست قاضی برسد.

در زمان دادگاه نیز شاهدان باید در محکمه حضور یابند و شهادت خود را به صورت حضوری نیز مطرح کنند. به این ترتیب اگر تعداد شاهدان کافی نباشد یا شاهدان زن باشند پذیرش شهادت آن‌ها و اظهار نظر نهایی بر عهده قاضی دادگاه خواهد بود.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه پرونده‌های ورود به عنف در تمامی مراحل حل پرونده همراه شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

ورود به عنف به منزل دیگران جرم تلقی می‌شود.
ورود به عنف به منزل دیگران جرم تلقی می‌شود. درآپدیت های بعدی این محتوا در خصوص مجازات درگیری درب منزل و مجازات ورود به منزل و ضرب و شتم صحبت خواهیم کرد.

اثبات بدون شهادت

در صورتی که در هنگام اتفاق افتادن جرم ورود به عنف شاهدی در صحنه حضور نداشته باشد، برای اجرای مجازات ورود به منزل قاضی می‌تواند به دیگر ادله از جمله اقرار مجرم مراجعه نماید. اقرار فرد مجرم یکی از بهترین روش‌ها برای اثبات هر جرمی است.

البته باید توجه داشته باشید که فرد مجرم در زمان اقرار در سلامت عقلی باشد و زور و اجباری بر وی وارد نباشد. روش دیگر برای اثبات جرم ورود به منزل علم قاضی بر اساس مدارک و اسناد موجود است. به عنوان مثال فیلم دوربین‌های مداربسته که ورود غیرقانونی به منزل را نشان می‌دهند می‌تواند دلیلی بر گناهکار شناختن متهم باشد.

اگر قاضی از هر روش دیگری بتواند به اطمینان برسد که جرم توسط متهم اتفاق افتاده می‌تواند رای نهایی خود را صادر نماید.

یکی از روش‌های دیگر برای اثبات برخی جرائم سوگند خوردن و قسامه است که البته گفتنی است در مورد جرم ورود به عنف کاربردی ندارد و جزو روش‌های اثبات به شمار نمی‌آید.

مجازات ورود به عنف در قانون جدید

جهت مجازات ورود به عنف در قانون جدید، مجازات حبس شش ماه تا سه سال، در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط، نیاز است که شاکی درباره‌ی جرمی که صورت گرفته است، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و اقدام به ثبت شکایت را پیش گیرد.

در نتیجه، بررسی شدن پرونده و اقدامات مورد نیاز در اینزمینه به واسطه دادسرا و دادگاه به انجام می‌رسد.

مجازات ورود به ملک شخصی چیست؟

اگر شخصی بدون اجازه وارد ملک شخصی دیگران شود و آسیبی به آن بزند و یا کم و کاستی در آن ایجاد کند، باید آن‌ها را جبران نموده و ملک را به حالت قبلی درآورد و مجازات ورود به ملک شخصی یک تا شش ماه حبس خواهد بود.

جزای نقدی ورود به عنف

زمانی که فردی بدون اجازه و با تهدید وارد منزل فردی شود و صاحب منزل دست به شکایت بزند، متهم باید مجازات شود. برخلاف افکار خیلی از افراد، جزای نقدی ورود به عنف وجود ندارد و مجازات این جرم صرفا حبس خواهد بود.

حکم ورود به عنف

مطابق با اصل 22 قانون اساسی، منزل افراد از تعرض به دور است و حتی در مواقعی که جهت اکتشاف جرم یا دستگیری مجرم اجازه ورود به حریم اشخاص یعنی منزل آن‌ها داده شود، این اقدام باید بر مبنای قانون و با اجازه دادگاه صورت پذیرد.
ورود هر شخص به منزل دیگر افراد باید همراه با گرفتن اجازه از صاحب خانه باشد و اگر هر فردی در نبود صاحب خانه وارد منزل او شود و اجازه ورود به منزل آن شخص را نداشته باشد، این ورود را غیر قانونی می‌دانیم و از نظر کیفری قابل مجازات است.

حال، چنانچه صاحب خانه حاضر باشد، عنف نسبت به خود شخص صورت گرفته است و اگر صاحب منزل حضور نداشته باشد و برای مثال، فرد متهم از پنجره یا دیوار به داخل منزل وارد شده باشد، عنف یا اجبار نسبت به وسایل منزل صورت می‌گیرد.
طبق ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی، هرفردی اگر به زور و اجبار و یا به همراه تهدید به داخل منزل شخصی برود، محکوم به مجازات شش ماه تا سه سال حبس می‌شود.

حال در صورتی که این کار توسط دو نفر یا حتی بیشتر انجام بشود و یکی از آن‌ها اسلحه به همراه داشته باشد، محکوم به حبس از یک تا شش سال می‌شوند.
در این میان، حتی ماموران پلیس نیز جهت وارد شدن به منزل به منظور بازرسی، باید دارای حکم قضایی باشند و افراد در صورت رو به رو شدن با ماموران قضایی، باید کارت شناسایی و حکم ورود به منزل را از آن‌ها طلب کنند.


در این مقاله می‌توانید نمونه حکم ورود به عنف را ببینید.

نمونه حکم ورود به منزل و تفتیش خانه + عکس


مشاوره با وکیل کیفری در خصوص ورود به منزل

جهت دریافت مشاوره اختصاصی از دکتر سیاوش اسکندرزاد میتوانید با تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

آیا مقاله مجازات ورود به منزل برای شما کاربردی بود؟ آماده پاسخ به سوالات شما هستیم.

3.3/5 - (3 امتیاز)
آموزش های حقوقی مرتبط