مراحل طلاق از طرف زن چیست؟

مراحل طلاق از طرف زن چیست؟ + آموزش

همانطور که آگاه هستید،‌ طبق ماده 1133 قانون مدنی ایران، مرد هر زمانی که بخواهد میتواند همسرش را طبق شرایط مشخص شده طلاق دهد. اما زن تنها طبق شرایطی مشخص میتواند از همسرش طلاق بگیرد. آن شرایط چیست؟ مراحل طلاق از طرف زن چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

برای دریافت مشاوره اختصاصی در زمینه پیشبرد مراحل طلاق از طرف زن همین الان با شماره تماس 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

مراحل طلاق از طرف زن چیست؟

  1. ثبت نام در سامانه تصمیم.(طلاق)
  2. حضور در جلسات مشاوره پیش از طلاق.
  3. انجام اقدامات لازم جهت دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق زن.
  4. ورود به یکی از دفترهای خدمات الکترونیک قضایی در شهر خودتان.
  5. تنظیم و ثبت دادخواست طلاق.
  6. بررسی دادخواست شما توسط دادگاه خانواده.
  7. اثبات دلایل نوشته شده داخل دادخواست در دادگاه.
مراحل طلاق از طرف زن در سامانه تصمیم
مراحل طلاق از طرف زن در سامانه تصمیم

مشاوره با وکیل خانواده متخصص طلاق

تیم وکالت سیاوش اسکندرزاد با سالها تجربه در زمینه حل دعاوی زناشویی، گرفتن نفقه، طلاق و … آماده همیاری به شما جهت اخذ  تمامی حق و حقوقتان است. همین الان با شماره تلفن 09120712942 تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن،‌ بهترین راه حل حقوقی به شما پیشنهاد داده شود.

طلاق غیابی از طرف زن

تا کنون دانستیم که مراحل طلاق از طرف زن چیست. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا طلاق غیابی از طرف زن هم ممکن است؟

به طور کلی به طلاقی که بدون حضور مرد یا وکیل او در دادگاه صورت گیرد طلاق غیابی از طرف زن گفته می‌شود. زن برای درخواست این طلاق و پیشبرد مراحل باید دلایل محکمی داشته باشد که دادگاه را قانع کند. مرد این اجازه را دارد که در مدت ۲۰ روز به این حکم اعتراض کند.

مراحل طلاق غیابی از طرف زن چیست؟ برای اطلاع از این مراحل می‌توانید از یک وکیل باتجربه کمک بگیرید.
مراحل طلاق غیابی از طرف زن چیست؟ برای اطلاع از این مراحل می‌توانید از یک وکیل باتجربه کمک بگیرید.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

از آنجایی که اجازه طلاق چه نوع عادی و چه نوع غیابی در اختیار مرد است زن باید دلایل محکمی برای درخواست طلاقش داشته باشد. در صورت که طلاق توافقی نباشد و زن به صورت غیابی بخواهد از همسرش جدا شود، یکی از شرایط زیر باید برقرار باشد.

  • سختی شدید در زندگی زن.
    (در صورتی که زن در زندگی دچار سختی شدیدی باشد، تحت آزار قرار گرفته باشد و بتواند این موارد را اثبات کند می‌تواند به صورت عادی یا غیابی طلاق بگیرد. برخی از این موارد عبارتند از: اعتیاد مرد، ضرب و شتم زن، ترک زندگی توسط مرد، بیماری لاعلاج در مرد و غیره.)
  • غیبت مرد.
    (در صورتی که مرد به مدت حداقل ۴ سال گم شده باشد و در هیچ مکانی اثری از او نباشد، دادگاه پس از طی کردن مراحل قانونی می‌تواند حکم طلاق غیابی برای زن صادر کند.)
  • عدم پرداخت نفقه.
    (در صورتی که مرد حداقل ۶ ماه نفقه زن را پرداخت نکرده باشد و در صورت فراخوانده شدن به دادگاه بازهم نفقه را نپردازد یا توان آن را نداشته باشد دادگاه می‌تواند حکم طلاق را صادر کند.)

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

سریع ‌ترین راه طلاق از طرف زن، حق طلاق محضری است. این بدان معنا است که مساله حق طلاق زن در عقدنامه پرداخته شده باشد که این باعث وکالت‌نامه در طلاق می‌شود. ویژگی خوب این سبک از طلاق این است که نیازی به حضور زوج نیست.

فلذا، روش سریع طلاق از طرف زن، حق طلاق است که در آن زن این اجازه را دارد که به تنهایی به گرفتن حکم طلاق اقدام کند. این مسیر، مزیتی را  به همراه دارد. آن هم این است که پشت سر گذاشتن مراحل داوری و مشاوره نیاز نیست.

در برخی از موارد، استثنایی در حق طلاق برای زن به وجود آمده است که با رعایت کردن شروط و پذیرفتن آن‌ها می‌تواند حق طلاق را از آن خود کند.

قانون جدید طلاق از طرف زن

عموما طلاق حق مسلم مرد است و او این اجازه را دارد که در هر موقعیت زمان و مکانی، اقدام به جدا شدن از همسر خود کند. این در صورتی است که اگر زن قصد جدایی از همسرش را داشته باشد، مجبور است قوانین و پیچیدگی‌های زیادی را متحمل شود و آن‌ها را طی کند.

ارائه نمودن دلایل محکمه‌پسند به دادگاه، یکی از اصلی‌ترین قوانین مرتبط با طلاق از طرف زن به حساب می‌آید.

اگر زن قصد جدا شدن از شوهر خود را داشته باشد، موظف است دلایل واضح و قابل قبولی را به همراه ارائه نمودن اسناد و مدارک لازم برای دادگاه آماده کند.

در موقعیتی که زن چنین شرایطی را نتواند رقم بزند، این اجازه را ندارد بدون موافقت کردن شوهر خود، به جدایی اقدام نماید.

اگر مرد رضایتی برای جدایی و طلاق نداشته باشد و خانم نیز دلایل محکمه‌پسند و قابل قبولی را ارائه ندهد، می‌توان گفت تا حدودی این جدایی ناممکن است.

زن باید براساس یکی از شروط 12 گانه ازدواج اثبات کند که شوهر او مردی نیست که برای زندگی مشترک‌شان مناسب باشد و ادامه دادن به این زندگی زناشویی ممکن نیست و زن نمی‌تواند این شرایط را تاب بیاورد.

در موقعیتی مانند چیزی که گفته شد، دادگاه تحقیق و بررسی‌های مورد نیاز را عملی می‌کند و در صورتی که حرف‌های زن صحت داشته باشد و به درستی بیان شده باشد، حکم طلاق صادر خواهد شد.


جهت کسب مشاوره از وکیل درجه یک کیفری، به مقاله‌ی زیر رجوع نمایید.

پرسش و پاسخ مراحل طلاق

منظور از تشریفات مقدماتی چیست؟ آیا بدون انجام تشریفات هم میتوان کار رو جلو برد؟

به کارهای مثل ثبت نام در سامانه تصمیم و حضور در جلسات مشاوره، تشریفات مقدماتی میگویند. خیر. این تشریفات حتما باید انجام شوند.

حداقل زمان لازم برای اتمام موفقیت آمیز مراحل اخذ طلاق از طرف خانوم چقدر است؟

بین 4 الی 6 ماه.

مدارک لازم برای پیشبرد مراحل طلاق از طرف زن چیست؟

  1. شناسنامه و کارت ملی.
  2. سند ازدواج.

آیا این امکان وجود دارد که تمامی مراحل طلاق بدون حضور زن انجام شود؟

بله. در صورت همکاری با یک وکیل، تمامی مراحل بدون حضور شما انجام خواهد شد.

 

حال که با مراحل طلاق از طرف زن آشنا شدیم. توصیه شما چیست؟

برای اخذ بهترین تصمیم و گرفتن نتیجه مدنظرتان، حتما پیش از هرگونه اقدامی با یک وکیل خانواده مجرب مشورت کنید. یک وکیل خبره بهترین راه حل ممکن را به شما ارائه میدهد. همچنین تمامی تلاش خود را میکند تا شما به تمامی حق و حقوق خود رسیده و دچار کمترین ضرر و زیانی نشوید.

 

تیم حقوقی دکتر سیاوش اسکندرزاد آماده پاسخ به سوالات شماست.

4.8/5 - (6 امتیاز)
آموزش های حقوقی مرتبط