مجازات جعل امضا چیست؟

مجازات جعل امضا (متوفی، قولنامه، سند) + اثبات جرم و شکایت

مجازات جعل امضا

جرم جعل کردن از گذشته تا کنون همواره یکی از جرائمی بوده که مکررا اتفاق افتاده و بسیار رایج است. جعل اصولا به معنای کپی کردن امضا و یا سند و مدرک است. هدف فرد از این کار معمولا به دست آوردن مال یا تحقق یک رویداد به نحو دلخواه می‌باشد. جعل امضا و سند و مدرک جرم محسوب می‌شود و فرد خاطی مجرم بوده و دارای مجازات است. مجازات جعل امضا (قولنامه، سند عادی یا مجعول، متوفی و …) مي‌تواند بسته به نظر قاضی متفاوت باشد. در این مقاله سعی داریم به بررسی جرم جعل امضا، اثبات جرم جعل امضا و راه شکایت جعل امضا بپردازیم.

اگر هم اکنون به مشاوره در زمینه جعل چک و مجازات آن نیاز دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

جرم جعل امضای افراد عادی

جرم جعل امضا علاوه بر میزان خسارتی که به افراد وارد می‌کند بستگی به اینکه امضای چه کسی جعل شده نیز دارد. مهم است که شما امضای یک فرد عادی را جعل کرده‌اید و یا به عنوان مثال امضا متعلق به سران یک کشور بوده است. مجازات جعل امضا بر اساس نوع فرد به شرح زیر است.

اگر شما امضای یک فرد عادی را جعل کرده باشید مجازات شما بسته به نظر قاضی و شدت خسارت وارد شده یکی از موارد زیر است.

جبران خسارت مادی و معنوی.

جریمه نقدی از ۳ تا ۱۲ میلیون ریال.

حبس از ۶ ماه تا ۲ سال.

جعل امضا در قرارداد جرم شناخته می‌شود.
جعل امضا در قرارداد جرم شناخته می‌شود.

مجازات جعل امضاء چک

یکی از مصادیق جعل امضا، جعل امضای چک است که معمولا برای فرد نفع مادی در پی دارد. مجازات جعل امضاء چک می‌تواند بسته به میزان مبلغ چک و نوع جعل متفاوت باشد. به عنوان مثال فرد می‌تواند علاوه بر امضا، مبلغ چک و یا تاریخ آن را نیز تغییر داده باشد. مجازات جعل تاریخ چک نیز مانند جعل امضای آن می‌باشد.

همچنین فرقی نمی‌کند که شما امضای چک چه کسی را جعل کرده‌اید. این فرد هر نسبتی با شما داشته باشد باز هم شما مجرم شناخته خواهید شد. به عنوان مثال جعل امضا چک توسط همسر باعث گناهکار شناخته شدن او خواهد شد.

جرم جعل امضا چک (حکم قانونی)

مجازات جعل چک بسته به میزان خسارت و نوع جعل شامل موارد زیر است.

مجازات جعل چک معمولی: جبران خسارت و حبس به مدت ۶ ماه تا ۲ سال یا جریمه نقدی به میزان ۳ تا ۱۲ میلیون ریال.

جرم جعل چک سفید امضا: ۱ تا ۳ سال حبس.

جعل چک بانکی: حبس از ۶ ماه تا ۳ سال.

جرم جعل امضای سران کشور

اگر امضایی که جعل شده است متعلق به یکی از سران کشور باشد و هدف جاعل تحقق یک رویداد به نفع خویش باشد این عمل جرم شناخته شده و دارای مجازات سنگین است.

این مجازات می‌تواند شامل حبس از ۳ سال تا ۱۵ سال باشد.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه پرونده‌های جعل امضا، در کنار شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

مجازات جعل امضا متوفی

جرم جعل امضا متوفی در ایران شامل جریمه نقدی و زندان به همراه جبران خسارت میباشد. به طول کلی جرم جعل امضا متوفی به صورت زیر میباشد.

جبران خسارت شاکی.

شش ماه الی 24 ماه حبس در زندان.

300 هزارتومان الی 1.2 میلیون تومان جریمه نقدی.

مجازات جعل امضا می‌تواند جریمه نقدی یا حبس باشد.
مجازات جعل امضا و مهر می‌تواند جریمه نقدی یا حبس باشد.

مجازات جعل امضا قولنامه

اصولا زمانی که یک قولنامه نوشته می‌شود پایین آن توسط هر دو طرف امضا می‌شود و بدون امضای هر دو طرف این قولنامه هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت.

سوء استفاده و جعل در قولنامه زمانی اتفاق می‌افتد که با وجود امضای یکی از طرفین در پایین برگه مفاد قرارداد تغییر کند یا چیزی به آن اضافه یا از آن کم شود. به این ترتیب فرد خاطی جاعل است و شامل مجازات جعل امضا قولنامه می‌باشد.

مجازات دست بردن در قولنامه

به عنوان مثال فرد می‌تواند بخشی از نوشته‌ها را بخراشد و از بین ببرد. همچنین ممکن است یک یا چند صفر به مبلغ قولنامه بیفزاید، یا تاریخ آن را دستکاری کند و غیره. در تمامی این روش‌ها فرد مرتکب جعل شده و مجازات دست بردن در قولنامه شامل او میشود. در صورت اثبات جعل قولنامه، علاوه بر جبران خسارت وارده، می‌تواند ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا جریمه نقدی از ۳ تا ۱۲ میلیون ریال باشد.

گاهی اوقات جعل قولنامه توسط بنگاه اتفاق می‌افتد که تفاوتی در میزان مجازات ندارد. اگر شخص با علم به جعل از سند استفاده کند گناهکار شناخته خواهد شد.

اگر فرد کل سند قولنامه را با وجود امضای زیر آن تغییر دهد نیز مجرم شناخته خواهد شد. به عنوان مثال یک شخص ممکن است موادی را به قرارداد اضافه کند که شخص بدون وجود آن‌ها قرارداد را امضا کرده بود.

مجازات جعل امضا و استفاده از سند مجعول چیست؟

جبران هرگونه خسارت وارد شده به شاکی.

6 ماه الی 3 سال زندان.

300 هزار تومان الی 1.8 میلیون تومان جزای نقدی. (این عدد در برخی پرونده ها میتواند بیشتر باشد.)

حال که با انواع مجازات جعل امضا سند عادی، مجعول و … آشنا شدیم، در ادامه به روش اثبات جعل امضا و مراحل شکایت جعل چک میپردازیم.

اثبات جرم جعل امضا

در اینجا با 2 فرضیه طرف هستیم. یک : فرد جاعل آماتور است. دو : فرد جامع کاملا حرفه ای است. در فرضیه اول، اثبات جرم جعل امضا با یک بررسی ساده توسط کارشناس انجام خواهد شد.

اما اگر فرد حرفه ای باشد :

  • ابتدا لازم است تا از یک وکیل کیفری کارکشته مشاوره بگیرید.
  • در مرحله بعدی باید طی یک درخواست از دادگاه، کارهای لازم برای دنبال صدور رای بررسی جعل را پیگیری کرد.
  • سپس با استفاده از سه روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای، مراحل اثبات جرم جعل امضا انجام خواهد شد.

شکایت جعل امضا

در ابتدا توجه داشته باشید که می‌توانید برای پیشبرد مراحل مجازات جعل امضا از کمک یک وکیل استفاده نمایید. زمانی که شرایط را برای وکیل شرح می‌دهید می‌توانید از او بخواهید که باقی مراحل را او پیگیری کند. اگر مدرکی در زمینه اثبات جعل دارید باید آن را به وکیل ارائه دهید.

مراحل شکایت جعل امضا شامل موارد زیر است.

  • ثبت شکوائیه.
  • ارائه مدارک شناسایی و مدرک جعل شده.
  • پیگیری شکوائیه توسط مراجع قضایی.

جعل امضا با اطلاع صاحب امضا

با در نظر گرفتن این که جعل امضا با اطلاع صاحب امضا صورت گرفته است و شخصا چنین اجازه‌ای را صادر کرده است و از جعل امضای خود مطلع است و در صورت بروز ضررهای ممکن نیز بر اساس قاعده به جهت فقدان سوءنیت از ناحیه امضاکننده و نبود عنصر معنوی جرم عمل کند، موضوع قابل تعقیب نخواهد بود.

از طرفی دیگر، جعل امضا با اطلاع صاحب امضا و اجازه‌ی او به معنای گذشت نیز هست. فلذا، دادگاه متهم را تبرئه نموده و یا قرار موقوفی تعقیب صادر می‌کند. چنین تفسیری همسو با رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات و به نفع متهم است و با قوانین جزایی سازگاری دارد.

درصورتی که امضا و اجازه صاحب امضا در اسناد عادی محقق شود، به دلیل قابل گذشت بودن موضوع، جرمی تحقق نمی‌یابد و قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد شد این در حالی است که در اسناد رسمی به خاطر غیرقابل گذشت بودن، به طور مطلق جرم به حساب می‌آید.

با توجه به این‌که بزه جعل، جرم غیرقابل گذشت می‌باشد و جعل امضای دیگری چه قصد ضررهای واقعی باشد و چه نباشد، تأثیری در امر نخواهد داشت. همین که فردی امضای شخصی دیگر را شبیه‌سازی کند، جرم جعل تحقق یافته است و پیگرد و مجازات جعل امضا قابل انجام است.

در موقعیتی که جعل امضای فردی که اجازه داده باشد، ضرری به غیر وی وارد نکند، جرمی تحقق نخواهد یافت.


پیشنهاد ما این است که در چنین اموری حتما با یک وکیل کیفری مشورت کنید.

جعل امضا پشت چک

جرم جعل، بروز تقلب در حقیقت یک سند، نوشته یا هر چیز دیگری تعریف می‌شود.

در ارتباط با جعل امضا پشت چک این‌گونه می‌توان گفت: فردی که جعل امضا پشت چک را انجام می‌دهد، به جرم علیه آسایش عمومی شناسایی و معرفی خواهد شد چون با انجام این کار، اعتماد مردم را نسبت به اسناد و نوشته‌های خصوصی و عمومی از بین می‌برد و آسایش مردم را مختل می‌کند.

ساخت نوشته یا سند، ساخت مهر یا امضا، خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق یا محو و اثبات یا سیاه کردن، تعجیل و یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی، اتصال یک نوشته به نوشته‌ی دیگر و  … از مصداق‌های جعل به حساب می‌آیند.

در زمانی که امضا پشت چک جعل شود، اگر امضا شبیه سازی شده باشد، مشخص خواهد شد که شخصی که امضا را جعل کرده است، از آشنایان بوده. بنابراین، به دام انداختن مجرم ساده‌تر خواهد شد.

این در حالی است که اگر امضا پشت چک چیزی غیر از صاحب آن باشد، متوجه خواهیم شد که جاعل آشنا نبوده و غریبه است. در این صورت، به سختی می‌شود آن فرد را پیدا نمود.

حال به این موضوع می‌رسیم که مجازات جعل امضا پشت چک چیست؟

مجازات جعل امضا پشت چک بر طبق ماده‌ی 536 قانون تعزیرات، در صورت جعل در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی مثل چک، فرد مرتکب را علاوه بر جبران خسارتی که وارد شده است، محکوم به حبس از 6 ماه تا 2 سال و یا به 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی می‌کند.

بنابراین، در زمانی که جاعل دست به جعل امضا پشت چک می‌زند، با توجه به تعیین دادگاه، محکوم به حبس مقرر و یا جزای نقدی خواهد شد.

به این نکته توجه نمایید: از آنجا که در قانون و رویه‌ی قضایی هیچ‌گونه راهی برای جلوگیری از جعل امضا موجود نیست،در صورت داشتن چک سعی خود را بکنید امضای سخت و مخصوص خودتان را داشته باشید تا احتمال جعل امضا کم شود و یا دسته چک خود را در دسترس دیگران قرار ندهید.

آیا مقاله آموزشی مجازات جعل امضا (متوفی، قولنامه، سند) + اثبات جرم و شکایت برای شما مفید بود. منتظر پاسخ به سوالات شما هستیم.

4.7/5 - (4 امتیاز)
آموزش های حقوقی مرتبط