مجازات خیانت در امانت چک و سفته چیست؟

مجازات خیانت در امانت چک و سفته + (نمونه شکایت، رای و راه اثبات)

مجازات خیانت در امانت چک و سفته

زمانی که شما یک چک یا سفته را به عنوان تضمین و ضمانت یک قرارداد یا تعهد به شخص دیگری می‌دهید این شخص طبق مواد قرارداد حق استفاده از مبلغ آن چک را ندارد. در صورتی که فرد امین چنین کاری را انجام دهد شامل مجازات خیانت در امانت چک و سفته خواهد شد.
جرم خیانت در امانت چک و سفته دارای مجازات حبس ۳ الی ۱۸ ماه است که بر اساس نظر قاضی و مبلغ چک تعیین می‌گردد. (مجازات خیانت در امانت سفته و چک میتواند تا 3 سال نیز در نظر گرفته شود.)
در این آموزش حقوقی قصد داریم تا در ابتدا شما را با انواع تخلفات چک و سفته و حکم آنها آشنا کنیم و سپس به سراغ با موارد زیر برویم.
1- نمونه رای خیانت در امانت سفته.
2- نمونه شکایت خیانت در امانت چک ضمانت و سفته.
3- اثبات امانی بودن سفته.
4- راههای اثبات خیانت در امانت چک.

اگر هم اکنون نیاز به مشاوره درباره مجازات خیانت در امانت چک و سفته یا راه های اثبات و غیره دارید؛ می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

خیانت در امانت چک بدون تاریخ

زمانی که یک شخص به شخص دیگری یک چک ضمانت برای تعهد در قبال انجام کاری را ارائه می‌دهد این چک باید دارای مبلغ و تاریخ مشخص باشد. در این صورت شخص نمی‌تواند برای چک تاریخ تعیین کند و از آن سوء استفاده نماید.

در صورتی که چک ضمانت تاریخ نداشته باشد و برای ایجاد تعهد در یک قرارداد دریافت شده باشد، اگر شخص امین روی چک تاریخ بزند و از آن استفاده نماید مرتکب خیانت در امانت چک بدون تاریخ شده و مجازات خیانت در امانت چک و سفته (سه الی هجده ماه حبس) شامل حال او خواهد شد.

منظور از استفاده از چک در اینجا مراجعه به بانک و نقد کردن چک است. در صورتی که مبلغ چک در حساب فردی که چک را صادر کرده وجود داشته باشد و چک نقد شود، شخصی که آن را به عنوان تضمین دریافت کرده بود مرتکب جرم شده و به حبس محکوم خواهد شد. در صورتی هم که مبلغ چک در حساب صادرکننده موجود نباشد و فرد امین بخواهد چک را برگشت بزند احتمالا با شکایت مجدد بابت خیانت در امانت مواجه خواهد شد و فرد مقابل اثبات خواهد کرد که چک بدون تاریخ بوده است.

در هنگام نوشتن چک تضمین به عبارت تضمین روی چک دقت داشته باشید.
در هنگام نوشتن چک تضمین به عبارت تضمین روی چک دقت داشته باشید.

اثبات خیانت در امانت چک سفید امضا

چک سفید امضا نوع دیگری از چک است که در آن فقط پایین چک امضا می‌شود و مبلغ و تاریخ روی چک نوشته نمی‌شود. گاهی برای تضمین و اعتماد میان دو نفر یک چک سفید امضا رد و بدل می‌شود تا تعهد نوشته شده در قرارداد انجام شود. این چک نباید نقشی به جز تضمین داشته باشد و در صورتی که فردی که چک را دریافت کرده بخواهد آن را پر کند و از آن سو‌ء استفاده نمایید مرتکب جرم شده و شامل مجازات خیانت در امانت چک و سفته خواهد شد.

برای اثبات خیانت در امانت چک سفید امضا می‌توانید از شخصی که چک را پر کرده و از آن استفاده کرده است شکایت کنید و اثبات نمایید که چک تنها برای تضمین و تعهد کشیده شده و اعتبار دیگری نداشته است.

در واقع از ابتدا نباید چک سفید امضا را بدون تضمین و قراردادی در کنار آن در اختیار شخص دیگری قرار دهید. اثبات این جرم معمولا به وسیله کارشناسی خط افراد انجام می‌شود. همچنین در صورت وجود شاهد می‌توان از اقرار کتبی آن ها نیز استفاده نمود.

نمونه شکایت خیانت در امانت سفید امضا

نمونه شکایت خیانت در امانت چک یا سفته سفید امضا
تصویر بالا نمونه شکایت خیانت در امانت چک یا سفته سفید امضا میباشد.

راههای اثبات خیانت در امانت چک

راه‌های اثبات خیانت در امانت چک می‌تواند بسته به نوع چک و نوع استفاده‌ای که از آن شده متفاوت باشد. اگر شخصی چکی را با امضا و تاریخ برای ایجاد تعهد به صورت امانت به شخص دیگری بسپارد و آن شخص چک را نقد کرده و از آن سوء استفاده نماید به حبس محکوم خواهد شد.

برای اثبات این خیانت در امانت و دریافت مجازات خیانت در امانت چک و سفته برای شخص خاطی می‌توانید از راه‌های زیر اقدام نمایید.

  • اقرار خود شخص.
  • شهادت شاهدان.
  • علم قاضی. (بر اساس مدارک)

برای اثبات خیانت در امانت چک و سفته شما باید ابتدا اثبات کنید که به چه دلیل و برای چه تعهدی این چک را صادر کرده‌اید. سپس باید اثبات نمایید که درخواست بازگرداندن چک را داشته‌اید یا تعهد خود را به درستی انجام داده‌اید ولی با این وجود باز هم از چک شما سوء استفاده شده است. به این ترتیب برای قاضی روشن می‌شود که شما بی‌گناهید و شخص مقابل محکوم خواهد شد.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه پرونده‌های کیفری و حقوقی از مرحله مشاوره تا حل پرونده در کنار شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

سوء استفاده از چک تضمین جرم محسوب می‌شود.
سوء استفاده از چک تضمین جرم محسوب می‌شود.

خیانت در امانت چک حسن انجام کار

در اغلب موارد، زمانی که یک کارمند جدید وارد شرکتی می‌شود از او درخواست می‌شود که چک یا سفته‌ای را با مبلغ مشخصی در اختیار مدیر شرکت قرار دهد تا تضمینی باشد بر حسن انجام کار او. دقت داشته باشید که در پشت این چک یا سفته باید حتما عبارت برای حسن انجام کار، قید شود تا کارفرما نتواند از آن سوء استفاده نماید. خیانت در امانت چک حسن انجام کار هم جرم محسوب می‌گردد و می‌تواند فرد خاطی را به حبس محکوم نماید. پس مجازات خیانت در امانت چک برای موارد استخدامی نیز شامل میشود.

آیا با شهادت شهود میشه امانی بودن سفته ثابت کرد؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که روزانه از ما پرسیده میشود این است که با شهادت شهود میشه امانی بودن سفته ثابت کرد؟ اما پاسخ این سوال :

  • در ابتدا لازم است تا عبارت حسن انجام کار در سفته قید شده باشد.
  • این که شهادت شاهدان در خصوص اثبات امانی بودن سفته پذیرفته شود، بسته به تشخیص قاضی است.

برای دفاع از اتهام خیانت در امانت سفته چه کنیم؟

پیشنهاد ما به شما دریافت مشاوره از یک وکیل کیفری کارکشته میباشد.

جهت دریافت مشاوره اختصاصی با وکیل کیفری متخصص میتوانید با تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

نمونه شکایت خیانت در امانت چک ضمانت و سفته

نمونه شکایت خیانت در امانت چک و سفته
تصویر بالا نمونه شکایت خیانت در امانت چک ضمانتنمونه شکایت خیانت در امانت سفته میباشد. در این مقاله در خصوص راههای اثبات خیانت در امانت چک نیز صحبت کردیم.

نمونه رای خیانت در امانت سفته

نمونه رای خیانت در امانت سفته
تصویر بالا نمونه رای خیانت در امانت سفته میباشد. در بسیاری از اوقات ممکن است که شما شامل مجازات خیانت در امانت چک و سفته نشوید.

دفاع از اتهام خیانت در امانت سفته

سفته یکی از سندهای تجاری است که علاوه بر مردم عادی، تاجرها نیز در معامله‌های خود از آن بهره می‌برند. سفته یک سند تعهد پرداخت به حساب می‌آید که امضا کننده تعهد می‌کند تا مبلغ آن را پرداخت کند.

در واقع، سفته بر دو ستون استوار است. 1- شخصی که آن سفته را صادر می‌کند ‌که مدیون و بدهکار محسوب می‌شود. 2- طرف دیگر سفته که این امکان وجود دارد در زمان صدور سفته مشخص یا نامعین باشد.

سفته اعتبار قانونی دارد و فردی که دارای سفته است، می‌تواند برای وصول سفته به واسطه مراجع قضایی اقدام کند.

در شرایطی ‌که یک فرد به هر دلیلی سفته‌ها را در اختیار امین قرار دهد ولی امین، در نگهداری آن تعدی یا تفریط کند، آن را به صادرکننده پس ندهد و یا سفته را مفقود کند، مرتکب جرم شده و شامل مجازات خیانت در امانت چک و سفته میشود..

اگر به این موقعیت دچار شدید، می‌توانید علیه آن فرد اقدام به شکایت کنید. شما این اجازه را دارید که با تقدیم لایحه دفاعیه خیانت در امانت سفته و ارائه مدارک لازم، از قاضی بخواهید که به این پرونده رسیدگی کند.

جامع و شامل بودن دفاع از اتهام خیانت در امانت سفته، بهترین نوع دفاع است.

این موضوع بدان معنا است که متهم در جلسات رسیدگی در محاکم و در تنظیم لایحه دفاعیه باید به طور مستند و مستدل به دفاع از اتهامی که به او نسبت داده شده است، اقدام کند.

امیدوار بودن به صادر شدن قرار منع تعقیب از دادسرا و هم‌چنین امید داشتن به صادر شدن حکم برائت از محکمه، تنها با انجام دفاع از اتهام خیانت در امانت سفته و … ممکن است.

دفاع در معنای عام خود، می‌تواند فعلی برای شاکی پرونده کیفری باشد و علاوه بر این، می‌تواند برای متهم نیز معنا بدهد.

دلیل این امر این است که در واقع، دو طرف دعوا مدعی اثبات ادعای خود هستند. بنابراین، فردی که شکایت می‌کند، برای اثبات مجرم بودن متهم دلیل می‌آورد و در مقابل، متهم نیز برای اثبات بی‌گناهی‌اش دفاع می‌کند.


مقاله مرتبط:

رای وحدت رویه خیانت در امانت چک و سفته چیست؟

زمانی که در مورد یک موضوع یکسان مثلا در پرونده‌های خیانت در امانت  چک و سفته، نظرات مختلفی پیش می‌آید، دیوان عالی هیئتی عمومی ترتیب می‌دهد تا موضوع مورد نظر به خوبی وارسی شده و یک رای قطعی صادر شود. به این رای، رای وحدت رویه خیانت در امانت چک و سفته می‌گویند.

مجازات عدم اثبات خیانت در امانت چه خواهد بود؟

اگر فردی نتواند اتهام خیانت در امانت را اثبات نماید محکوم به مجازات عدم اثبات خیانت در امانت که از 30 روز تا 1 سال حبس و یا 74 ضربه شلاق است، خواهد شد.

مدارک لازم برای اثبات خیانت در امانت

زمانی که طرح شکایت خیانت در امانت را در ذهن دارید، باید مدارک لازم برای ثابت نمودن حقانیت را به همراه خود داشته باشید.

در این قسمت، مدارکی که وجودشان ضروری است را آورده‌ایم:

  • رسید امانی مالی که برای شما است و مالک آن هستید و خواسته‌ی شما استرداد و مطالبه آن از سوی امین است.
  • تنظیم شکایت خیانت در امانت و اظهارنامه و رجوع کردن به دادسرا جهت طرح دعوی.
  • شهودی که برای ثابت نمودن جرم خیانت در امانت باید ارائه بشود.
  • مدارک و مستندات دیگر که باعث آگاهی مراجع ذی نفع نسبت به حقانیت می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم تا به خوبی شما را با مجازات خیانت در امانت چک و سفته + راههای اثبات خیانت در امانت چک آشنا کنیم. همچنین شما را با نمونه رای خیانت در امانت سفته و نمونه شکایت خیانت در امانت سفته و چک آشنا کردیم و نکات حقوقی لازم را خدمت شما ارائه دادیم.

مشاوره با وکیل کیفری متخصص چک و سفته

شماره موبایل وکیل متخصص چک و سفته جهت دریافت مشاوره برابر با 09120712942 میباشد.

آیا مقاله مجازات خیانت در امانت چک و سفته + (نمونه شکایت، رای و راه اثبات) مفید بود؟

آماده پاسخ به تک به تک سوالات شما هستیم.

3.7/5 - (4 امتیاز)
آموزش های حقوقی مرتبط