مجازات فحاشی ناموسی چیست؟

مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام + (پیامکی، فضای مجازی)

مجازات فحاشی ناموسی

فحش دادن و بی احترامی به دیگران نه تنها به عنوان عملی زشت در جامعه شناخته می‌شود؛ بلکه یک جرم دارای مجازات نیز می‌باشد. مخصوصا اگر این فحش ناموسی باشد و شامل تهمت و توهین به خود فرد و اعضای خانواده او شود. مجازات فحاشی ناموسی می‌تواند جریمه نقدی یا شلاق باشد.

البته جرم فحاشی ناموسی دارای طبقه بندی مختلفی است و بستگی به شخصی دارد که به او فحش داده می‌شود. اگر به مقدسات و افرادی مانند رهبر کشور بی احترامی شود این مجازات می‌تواند سنگین‌تر نیز باشد. همچنین ممکن است فحاشی شامل تهمت و قذف شود که خود دارای مجازات جداگانه است.

اگر نیاز به مشاوره در خصوص مجازات فحاشی ناموسی دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل نمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندر زاد آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام (قذف)

  • در صورتی که فحاشی ناموسی در ملا عام صورت گیرد و باعث به خطر افتادن آبروی کسی شود دارای مجازات است. مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام می‌تواند جریمه نقدی یا ضربات شلاق باشد. اگر فحاشی فقط در حد توهین به فرد باشد بر اساس میزان و شدت توهین و طبق نظر قاضی جریمه نقدی از ۵۰ هزار تا ۱ میلیون ریال تعیین می‌گردد.
  • همچنین ممکن است این مجازات به جای پرداخت نقدی شامل ۷۴ ضربه شلاق باشد. این در صورتی است که این توهین شامل قذف و تهمت نباشد. قذف به معنای نسبت دادن زنا و لواط به شخصی دیگر یا خانواده اوست در حالی که این افراد آن کار را انجام نداده‌اند.
  • در صورتی که توهین و فحشای از نوع قذف باشد مجازات آن بیشتر و در حدود ۱۰۰ ضربه شلاق است. البته این عمل باید توسط شاهدین یا اقرار خود فرد در دادگاه اثبات شود.
فحاشی در ملا عام جرم محسوب می‌شود.
فحاشی در ملا عام جرم محسوب می‌شود.

جرم فحاشی تلفنی ناموسی

در صورتی که فحاشی از طریق تلفن صورت گیرد و شخصی به شخص دیگر در پشت تلفن یا پیامک بی احترامی و توهین کند این عمل در صورت پیگیری و اثبات مجازات در پی خواهد داشت. این مجازات می‌تواند شامل ضربات شلاق و یا حبس باشد.

همچنین طبق قانون از طرف شرکت مخابرات می‌تواند دسترسی فرد به ارتباطات تلفنی محدود گردد. میزان حبس بر اساس شدت توهین ممکن است از یک تا شش ماه باشد.

البته در نظر داشته باشید که مجازات فحاشی ناموسی تلفنی با فحاشی غیر ناموسی متفاوت است. اگر فحاشی شامل قذف و تهمت رابطه نامشروع به خود فرد یا خانواده او باشد شامل ۸۰ ضربه شلاق و یا جریمه نقدی می‌باشد.

جرم فحاشی در فضای مجازی

مجازات فحاشی ناموسی در فضای مجازی نیز مانند فحاشی در پشت تلفن است و بر اساس شدت و نوع توهین شامل جریمه نقدی و ضربات شلاق می‌شود. در صورتی که توهین و فحاشی به دیگران در قالب فضای مجازی در پیام و کامنت و به هر روش دیگری صورت گیرد و شامل قذف نباشد شامل ۷۴ ضربه شلاق و یا تا ۱ میلیون ریال جزای نقدی است.

همچنین اگر فحاشی ناموسی شامل قذف باشد و در فضای مجازی اتفاق افتاده و اثبات گردد شامل ۸۰ ضربه شلاق می‌شود.

مجازات تهدید و فحاشی

همانطور که گفته شد مجازات فحاشی و تهدید دیگران می‌تواند شامل جریمه نقدی یا ضربات شلاق باشد. تهدید عملی است که در آن جان و مال و آبروی افراد تحت ضرر قرار می‌گیرد و افراد در اثر صحبت‌های شخص دیگر در خطر قرار می‌گیرند یا اسرار آن‌ها افشا می‌‌شود.

برخی افراد تصور می‌کنند که اینگونه جرم‌ها قابل پیگیری نیست و اصلا جرم محسوب نمی‌شود. در حالی که به آسانی می‌توانید با مراجعه به دادسرا و اثبات قضیه حق خود را بگیرید و فرد خاطی را مجازات کنید.

در قوانین جدید مدارکی مانند چت‌ها و پیام‌های الکترونیکی نیز می‌توانند به عنوان دلیل و مدرک در دادگاه مورد استفاده قرار گیرند و کاملا قابل استناد هستند. از جمله این ادله می‌توان پیام، فیلم، عکس، صدا و غیره را نام برد.

تیم وکالت سیاوش اسکندرزاد با سال ها تجربه در زمینه انواع پرونده‌های کیفری و حقوقی از مرحله مشاوره تا حل پرونده در کنار شماست. با شماره 09120712942 تماس حاصل نمایید.

فحاشی ناموسی شامل قذف می‌شود.
فحاشی ناموسی شامل قذف می‌شود.

 پرسش و پاسخ درباره جرم فحاشی

مجازات فحاشی ناموسی به صورت پیامکی چیست؟

مجازات فحاشی ناموسی در پیامک هم مانند سایر روش‌های فحاشی شامل ضربات شلاق و جریمه نقدی می‌گردد. اگر این فحش شامل قذف باشد ۸۰ ضربه شلاق و در صورتی که قذف نباشد ۷۴ ضربه یا جریمه نقدی تا ۱ میلیون ریال خواهد بود.

مجازات فحاشی به همسر چیست؟

از آنجایی که به طور کلی فحاشی عمل نادرستی است و نباید تحت هیچ شرایطی انجام شود، ارتباط افراد در این زمینه تاثیری در میزان مجازات ندارد و اگر شما به همسر خود بی احترامی کنید بر اساس قذف بودن یا نبودن و میزان وشدت فحاشی برای شما مجازات تعیین خواهد شد.

مجازات توهین و فحاشی در قانون جدید

توهین به افراد مختلف به صورت فحاشی و به کار بردن لفظ‌های زشت، کاری ناپسند و غیر انسانی به حساب می‌آید.

مجازات توهین و فحاشی در قانون جدید، در موقعیتی که فحاشی ثبب حد قذف نشود، تا 74 ضربه شلاق و یا 50/000 تا 1/000/000 ریال جریمه نقدی خواهد بود.

مجازات توهین و فحاشی ساده مطابق قانون جدید افزایش یافته است.


مقاله مرتبط:

مجازات فحاشی درب منزل (درگیری و آبروریزی) + اثبات


آیا فحاشی زندان دارد؟

فحاشی و توهین مطابق با قانون، جرم محسوب می‌شوند. قانون گذار برای توهین و فحاشی ساده به افراد عادی، مجازات و جریمه نقدی 6 الی 24/000/000 را مشخص نموده است.

این در حالی است که امکان دارد مجازات جهت توهین به مقامات بالای قضایی، نظامی، سیاسی و … حبس، شلاق و یا جریمه نقدی در نظر گرفته شده باشد. عموما حبس اجرا نمی‌شود ولی مجازات و جریمه جایگزین آن اعمال خواهد شد.

مجازات فحاشی 1400

فحاشی یکی از جرم‌های کیفری شمرده می‌شود و در قانون مجازات اسلامی، برای افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند، مجازاتی مشخص شده است.

جریمه و مجازات فحاشی با در نظر گرفتن شرایط پیش آمده، متفاوت است. در این موقعیت، قاضی پرونده بر اساس اوضاع و شرایطی که در آن لحظه شکل گرفته است، نوع مجازات را تعیین می‌نماید.

بر فرض مثال، فحاشی در ملاء عام و یا فحاشی به مقامات کشوری به این دلیل که بر نظم عمومی جامعه تاثیر بسزایی می‌گذارند و باعث ایجاد فضایی نامطلوب و غیر انسانی می‌شوند، مجازات سنگین‌تری را نسبت به سایر انواع فحاشی به دنبال دارند.

این نکته را در نظر داشته باشید که مجازات برای جرم فحاشی در زمانی مشخص می‌شود که انجام آن توسط مجرم محرز باشد و در محاکم ادلیه ثابت گردد.

عبارات کلیدی مرتبط با مقاله جرم فحاشی

مجازات تهدید به مرگ. جرم مزاحمت درب منزل. مجازات توهین و افترا. جرم فحاشی در فضای مجازی. مجازات توهین و فحاشی. شکایت توهین و فحاشی. مجازات فحاشی در واتساپ چیست.

4.3/5 - (6 امتیاز)