اخاذی به چه معناست؟

مدارک لازم برای اثبات اخاذی + (جرم و نحوه شکایت)

مدارک لازم برای اثبات اخاذی

گاهی مواقع اتفاق می‌افتد که فردی برای گرفتن پول یا انجام فعلی توسط فرد دیگر او را به روش‌های مختلف تهدید می‌کند و فرد مجبور به انجام آن کار می‌شود. به این کار اصطلاحا اخاذی گفته می‌شود. اخاذی یک جرم غیرقابل گذشت است که می‌توان در دادگاه آن را مطرح کرد و درخواست مجازات نمود. در ادامه به بررسی مدارک لازم برای اثبات اخاذی می‌پردازیم.

گاهی اوقات برخی افراد این جرم را با جرم تهدید اشتباه می‌گیرند. در حالی که این دو جرم با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام مجازات مخصوص به خود را دارند.

مدارک لازم در یک نگاه :

1- مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی.
2- آماده سازی اقرار متهم.
3- جمع آوری شهادت شاهدان.
4- ارائه قسامه.
5- ارائه سوگند.
6- علم و آگاهی قاضی.
7- ارائه سند های قابل استناد.
8- سایر ادله‌ های قابل استناد مثل پیامک، ایمیل و هر چیز قابل اثبات دیگر.

 

اگر هم اکنون نیاز به مشاوره در خصوص مدارک لازم برای اثبات اخاذی دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

اخاذی یعنی چه؟

پیش از پرداختن به مدارک لازم برای اثبات اخاذی ابتدا بهتر است بدانیم که اخاذی یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که اخاذی به معنی گرفتن پول یا مجبور کردن فرد به انجام فعلی همراه با تهدید و زور است.

این جرم از آنجایی با تهدید متفاوت است که در جرم تهدید فرد بدون وجود درخواستی تهدید می‌شود. اما در جرم اخاذی، تهدید با انجام فعل موردنظر کنار می‌رود.

آیا جرم اخاذی قابل گذشت است؟

خیر. حتی اگه شاکی نیز رضایت دهد، این جرم غیر قابل گذشت میباشد.

مدارک لازم برای اثبات اخاذی چیست؟
در این مقاله با مدارک لازم برای اثبات اخاذی آشنا شدیم. همچنین توضیح دادیم که جرم اخاذی و کلاهبرداری چیست.

پیش از جمع آوری مدارک لازم برای اثبات اخاذی توجه کنید که …

اخاذی باید دارای دو شرط مشخص باشد.

۱-تهدید

این تهدید می‌تواند شامل تهدید به قتل، تهدید به آسیب‌های مالی و جانی به خود فرد یا خانواده او و یا تهدید به افشای راز‌های مربوط به فرد باشد.

۲-درخواست وجه، انجام یا ترک یک فعل

بخش دوم یک اخاذی یا باج گیری شامل درخواست برای انجام یک فعل یا ترک آن و یا درخواست مبلغی پول است.

به این ترتیب اگر زورگیری شامل دو شرط بالا باشد و فرد تهدید شونده به خاطر تهدید‌ها مجبور به انجام عمل یا پرداخت حق السکوت شود، این جرم اخاذی است و قابل شکایت و پیگیری می‌باشد.

مجازات اخاذی

حتما برای شما این سوال ایجاد می‌شود که مجازات اخاذی چیست و مدارک لازم برای اثبات اخاذی کدام است؟ مجازات اخاذی در صورت اثبات می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

شلاق تا ۷۴ ضربه.

حبس از سه ماه تا دو سال.

این مجازات با مجازات جرم تهدید متفاوت است و بر اساس شدت اخاذی و نوع عملی که در باج گیری درخواست به انجام آن شده، طبق نظر قاضی تعیین می‌گردد. برای اجرای این مجازات جرم اتفاق افتاده حتما باید با زور و تهدید همراه بوده باشد و چیزی در ازای این تهدید دریافت یا انجام شده باشد.

در غیر این صورت جرم به تهدید تبدیل می‌شود و مجازات مخصوص به خود را خواهد داشت. مجازات تهدید حبس از دو ماه تا دو سال و یا ضربات شلاق تا ۷۴ ضربه است. جرم تهدید معمولا دارای مجازات سبک‌تری خواهد بود اما در اخاذی قاضی مجازات‌های سنگین‌تری و بدون تخفیف را در نظر می‌گیرد.

نحوه شکایت اخاذی (در صورت جمع آوری مدارک لازم برای اثبات اخاذی)

در این بخش به نحوه شکایت اخاذی به همراه مدارک لازم برای اثبات اخاذی می‌پردازیم. برای شکایت از اخاذی توسط فردی باید ابتدا مدارک لازم برای این کار را جمع آوری کنید. به طور کلی روش‌هایی که می‌توانند جرم اخاذی را اثبات کنند شامل موارد زیر است.

  • اقرار خود فرد اخاذی کننده.
  • شهادت شاهدان.
  • علم قاضی بر اساس مدارک.

از جمله مدارکی که می‌توانید برای اثبات جرم اخاذی به کار ببرید فیلم، عکس و صوت است. البته از آنجایی که امکان دستکاری در این گونه مدارک وجود دارد بهتر است شاهد داشته باشید. شهادت شاهدان به صورت کتبی در پرونده بهترین نوع از ادله اثبات اخاذی است که می‌توانید به همراه داشته باشید.

در این مسیر بهتر است از کمک یک وکیل کیفری کارکشته استفاده کنید تا حق شما پایمال نشود و بتوانید باج گیر را مجازات کنید.

نمونه شکایت اخاذی

برای ثبت شکایت از اخاذی ابتدا بهتر است یک نمونه شکایت اخاذی را دیده باشید. برای این کار شما باید ابتدا به دادسرا یا کلانتری مراجعه کرده و یک شکوائیه تنظیم نمایید. در این شکوائیه باید مشخص باشد که دقیقا از چه فردی شکایت دارید.

مشخصات فرد و هر چه از او می‌دانید را به دقت وارد کنید. سپس مشخصات خود را نیز وارد نمایید. بهتر است مدارک لازم برای اثبات اخاذی را نیز ضمیمه شکوائیه نمایید.

مدارکی که لازم است برای شکایت همراه خود ببرید شامل موارد زیر است.

  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی.
  • ادله و مدارک لازم برای اثبات جرم.
  • شهادت کتبی شاهدان.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه پرونده‌های کیفری و اخاذی در تمامی مراحل حل پرونده همراه شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

اخاذی به عنوان یک جرم دارای مجازات حبس و شلاق است.
اخاذی به عنوان یک جرم دارای مجازات حبس و شلاق است. بسیاری تصور میکنند که جرم اخاذی قابل گذشت است. اما این جرم در دسته بندی جرایم غیر قابل گذشت میباشد. در آپدیت بعدی مقاله در خصوص عناصر تشکیل دهنده جرم اخاذی صحبت خواهیم کرد.

مجازات تهمت اخاذی

پس از آشنایی با مدارک لازم برای اثبات اخاذی بهتر است بدانید که مجازات تهمت اخاذی چیست. اگر شخصی به شخص دیگر تهمت اخاذی بزند در حالی که فرد مرتکب چنین عملی نشده، جرم تهمت قولی اتفاق افتاده و فرد به مجازات جریمه نقدی در قانون جدید محکوم خواهد شد.

ادله اثبات اخاذی

در صورتی که یک فرد برای شکایت اخاذی به دادسرا رجوع کند، قطعا نیاز است که ادله‌ای قابل اثبات را برای احقاق حق خود ارائه دهد.

ادله برای شکایت و اثبات جرم اخاذی موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
  • اقرار متهم.
  • شهادت شاهدان.
  • قسامه.
  • سوگند.
  • علم و آگاهی قاضی.
  • سند.
  • ادله‌ای مثل پیامک، ایمیل و سرنخ‌هایی که قابل استناد هستند و می‌توان آن‌ها را اثبات کرد.

در موقعیتی که دعوای کیفری با ادله شرعی از جمله اقرار خود متهم و شهادت شاهدان عادل که موضوعیت دارد، اثبات شود، قاضی با استناد به آن‌ها، رای را صادر خواهد کرد مگر در صورتی که علم به خلاف آن داشته باشد.

نکته تکمیلی در ادله اثبات اخاذی

هر زمان ادله‌ای که موضوعیت دارند، دارای شرایط شرعی و قانونی لازم نباشند، می‌توانند به عنوان اماره قضایی مورد استناد قرار بگیرند. به این شرط که همراه با دیگر قرائن و امارات، سبب علم قاضی بشود.

نیاز است این نکته را بازگو کنیم که در تعارض ادله با یکدیگر، این اقرار است که مقدم‌تر از شهادت شاهدان، قسامه و سوگند است. علاوه بر این، شهادت شاهدان بر قسامه و سوگند تقدم دارد.

حال در شرایطی که بعد از اجرای حکم، ادله‌ای که جرم را اثبات کرده‌اند، باطل شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در موقعیتی که مثلا در دادگاه تشخیص داده شود که مجرم، فرد دیگری است و یا این که اصلا جرمی رخ نداده است و در این میان، متهم حین اجرای حکم دچار آسیب بدنی یا خسارت مالی شده باشد، افرادی که با استناد به آن‌ها این آسیب و خسارت شکل گرفته باشد، محکوم به قصاص یا پرداخت دیه یا تعزیر مقرر در قانون و جبران خسارت مالی می‌شوند.

فرقی نمی‌کند که این افراد، ادا کننده سوگند باشند یا شاکی و یا شاهد.


پیشنهاد ما این است که در صورت وقوع چنین پرونده‌هایی، به یک وکیل کیفری مراجعه نمایید.

اخاذی با پیامک

هر زمانی که یک شخص، فرد یا افراد دیگری را به زور و تهدید مجبور کند تا یک سند و نوشته را تنظیم کنند و یا برگه و رسیدی را مهر و امضا نمایند، برای او حبس از 3 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق به عنوان مجازات در نظر گرفته خواهد شد.

تهدید به قتل و یا هر گونه ضرر جسمانی، مالی و حیثیتی، مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا زندان از 2 ماه تا 2 سال را به همراه خواهد داشت.

تفاوت تهدید و اخاذی چیست؟

تهدید، اخاذی و زورگیری لغاتی هستند که تقریبا معنای یکسانی دارند و نمی‌شود فرق فاحشی میان آن‌ها قائل شد. در اصطلاحات وکالت ممکن است تفاوت تهدید و اخاذی به طور ناچیزی دیده شود آن هم این است که تهدید شاید صرفا با هدف ترساندن و ایجاد فشار روی فرد انجام شود ولی در اخاذی میزان انجام شدن آن بیشتر باشد.

اخاذی از مرد متاهل و تهدید حیثیتی چه مجازاتی دارد؟

چنانچه فردی دست به اخاذی از مرد متاهل بزند و آبرو و حیثیت او را هدف قرار دهد، محکوم به 2 ماه تا 2 سال حبس یا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد شد.

مشاوره با وکیل جهت جمع آوری مدارک لازم برای اثبات اخاذی

جهت دریافت مشاوره اختصاصی از دکتر سیاوش اسکندرزاد میتوانید با تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

آماده پاسخ به سوالات شما هستیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)