چک برگشتی چیست؟

مدت زمان زندان برای چک برگشتی + راه لغو حکم جلب

مدت زمان زندان برای چک برگشتی

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که فردی بدون داشتن مبلغ چک در حساب خود، چکی را به فرد دیگری می‌دهد و معامله می‌کند. در این شرایط اگر مبلغ چک وصول نشود دارنده آن می‌تواند چک را برگشت بزند.
بارها از ما پرسیده شده که آیا چک برگشتی زندان دارد؟ بله.
برگشت خود چک تبعاتی برای صادر کننده آن خواهد داشت. این تبعات می‌تواند شامل حبس و برخی محدودیت‌های دیگر باشد. در این مقاله سعی داریم به بررسی مدت زمان زندان برای چک برگشتی بپردازیم.

به طور کلی جریمه چک برگشتی به صورت زیر میباشد :

اگر مبلغ چک کمتر از یک میلیون تومان باشد، نهایتا شش ماه حبس دارد.

مبالغ بین یک الی پنج میلیون تومان، بین شش الی دوازده ماه حبس دارند.

و مبالغ بیش از پنج میلیون تومان میتوانند تا بیست و چهار ماه حبس داشته باشند.

حال که به سوال جریمه چک برگشتی چقدر است پاسخ دادیم؛ در ادامه با ما همراه باشید تا با این شرایط زندان رفتن در اثر چک برگشتی بیشتر آشنا شویم.

در صورتی که نیاز به مشاوره در خصوص مدت زمان زندان برای چک برگشتی دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

قوانین چک برگشتی و حکم جلب

پیش از دانستن مدت زمان زندان برای چک برگشتی بهتر است ابتدا با قوانین چک برگشتی و حکم جلب آشنا شوید. چک برگشتی اصولا به چکی گفته می‌شود که مبلغ آن در حساب صادر کننده موجود نبوده و دارنده چک آن را برگشت زده است.

برگشت خوردن چک عواقبی برای صاحب حساب دارد. از جمله این عواقب می‌توان مسدود شدن حساب و عدم توانایی استفاده مجدد از دسته چک و یا زندان را مثال زد.

از جمله مواردی که چک برگشت می‌خورد می‌توان موارد زیر را مثال زد.

  • مسدود بودن حساب صادر کننده به دلایل مختلف.
  • عدم وجود موجودی کافی نسبت به مبلغ چک.
  • پرداخت نکردن وجه توسط بانک به دستور صاحب حساب.
  • مطابق نبودن امضا، قلم خوردگی و دیگر ایرادات موجود در چک.
مدت زمان زندان برای چک برگشتی چقدر است؟
مدت زمان زندان برای چک برگشتی چقدر است؟

راه لغو حکم جلب چک برگشتی چیست؟

تنها راه لغو حکم جلب چک برگشتی، پاس کردن چک با افزایش موجودی حساب بانکی است.

آیا مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی مهم است؟

عموما حکمی که از سوی دادگاه صدور یافته است، تاریخ انقضا دارد و پس از این تاریخ، اعتباری نخواهد داشت. در صورتی که در این مدت متهم را بازداشت نکردند، فرد موظف است پیش از اتمام مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی ، آن را تمدید نماید زیرا در صورت عدم انجام آن، هیچ‌گونه اعتباری وجود نخواهد داشت و حکم اجرا نخواهد شد.

مجازات برگشت خوردن چک (توضیح تکمیلی)

زمانی که چک به دلایل گفته شده پرداخت نمی‌شود، دارنده چک می‌تواند گواهی عدم پرداخت گرفته و چک را برگشت بزند. همچنین می‌تواند بسته به نوع چک و شرایط آن یک شکایت حقوقی یا کیفری علیه آن تنظیم کند.

پس از برگشت خوردن چک بلامحل و گرفتن گواهی عدم پرداخت، صاحب چک شش ماه فرصت دارد تا شکایت کیفری را علیه صاحب حساب تنظیم نماید. در صورتی که مبلغ چک پرداخت نشود صاحب حساب به حبس با شرایط زیر محکوم خواهد شد.

مدت زمان زندان برای چک برگشتی بر اساس مبلغ چک متفاوت خواهد بود. در صورتی که مبلغ زیر یک میلیون تومان باشد حبس آن تا ۶ ماه، مبلغ بین ۱ تا ۵ میلیون تومان حبس بین ۶ ماه تا یک سال و در صورتی که مبلغ بالاتر از ۵ میلیون باشد حبس بین یک تا دو سال خواهد بود.

در نظر داشته باشید که این میزان حبس متغیر است و طبق نظر قاضی و قوانین جدید ممکن است به نصف کاهش یابد. همچنین این جرم قابل گذشت است و در صورتی که شاکی شکایت خود را پس بگیرد مجازاتی باقی نخواهد ماند.

تفاوت زندان برای چک برگشتی کیفری و حقوقی

چک بلامحل کیفری چکی است که بدون امضا و تاریخ نباشد و برای تضمین صادر نشده باشد. در این نوع چک اگر صاحب آن تا مدت زمان ۶ ماه از تاریخ سررسید چک اقدام به گرفتن گواهی عدم پرداخت کند و همچنین تا ۶ ماه پس از گرفتن گواهی عدم پرداخت اقدام به شکایت کیفری علیه صاحب حساب نماید، حکم جلب صادر می‌شود.

مدت زمان زندان برای چک برگشتی برای صاحب حساب بستگی به مبلغ چک دارد. در چک‌های حقوقی نیز اگر دارای شرایط کیفری نباشند، حبس در صورتی اعمال خواهد شد که مبلغ چک در مدت زمان داده شده از طرف دادگاه پرداخت نگردد و به همین علت نیز صاحب چک اقدام به گرفتن حکم جلب نماید.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه پرونده‌های چک برگشتی در تمامی مراحل حل پرونده در کنار شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

آیا چک برگشتی زندان دارد؟
آیا چک برگشتی زندان دارد؟

وثیقه برای چک برگشتی

پس از دانستن مدت زمان زندان برای چک برگشتی بهتر است از شرایط گذاشتن وثیقه برای چک برگشتی نیز مطلع شوید. در صورتی که چک به علت سفید امضا بودن یا تضمینی بودن در دسته چک‌های کیفری قرار نگیرد چک حقوقی خواهد بود و مجازات متفاوتی خواهد داشت.

در ابتدا باید توجه داشته باشید که در صورت پراخت نشدن مبلغ چک و دریافت گواهی عدم پرداخت صاحب چک تنها ۶ ماه فرصت دارد که علیه صاحب حساب و صادرکننده چک شکایت کند. پس از شکایت علیه صاحب حساب در صورتی که وی شرایط پرداخت را نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار دهد و مبلغ چک را قسط بندی کند.

همچنین در مورد هر دو چک حقوقی و یا کیفری در صورتی که منجر به زندان رفتن فرد شود، می‌توان با قرار وثیقه قبل از رفتن به زندان و یا بعد از آن فرد را از زندان خارج کرد تا بتواند مبلغ چک را فراهم کند.

جریمه چک برگشتی چقدر است؟

در پاسخ به این سوال که جریمه چک برگشتی چقدر است؟ باید به این صورت پاسخ داد که در جریمه چک‌های وعده‌دار، چنانچه آن چک در روز و تاریخ مشخصی وصول نگردد، مجازات و جریمه چک برگشتی به این دلیل که چک صادر شده حقوقی است، شامل مجازات کیفری نمی‌شود.
حال اگر چک بابت ضمانت دادن صادر شده باشد، در صورتی که در موعد مقرر وصول نگردد، به دلیل ماهیت تضمین، تحت پیگرد قانونی قرار نخواهد گرفت.
چک‌های سفید امضا با در نظر داشتن ماهیت آن‌ها، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند اما مجازات کیفری شامل آن‌ها نمی‌شود. چک‌های بدون تاریخ هم قوانین چک سفید امضا را دارا هستند.
چک به عنوان یک وسیله مالی محسوب می‌شود که برای آسان نمودن کسب و کار و معاملات استفاده می‌شود. همچنین چک به عنوان یک سند تجاری محسوب شده که قوانین خاصی در خصوص آن وجود دارد.

جلوگیری از زندان برای چک برگشتی

آشنا بودن و کسب آگاهی نسبت به قوانین چک برگشتی به شما در مدیریت کردن این امور یاری می‌رساند. و سبب میشود تا دیگر نگران مدت زمان زندان برای چک برگشتی خود نباشید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از هرگونه اقدامی ابتدا با شماره وکیل چک 09120712942 تماس حاصل نمایید.
جرم و شکایت چک برگشتی و همچنین مجازات مربوط به آن و تنظیم دادخواست در این زمینه، مسئله‌ای است که باید جدیت خاصی در آن و در نحوه برگشت زدن چک داشته باشید. اگر می‌خواهید معامله‌های سالم‌تری داشته باشید، بهتر است پیش از صادر کردن چک، به بررسی موجودی حساب خود بپردازید و در  مرحله‌ی اول معاملات خود، به دنبال دریافت نمودن وجه نقدی باشید.

مقاله مرتبط:


مدت اعتبار چک برگشتی چقدر است؟

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی عموما در خود حکم از سمت دادگاه معین می‌گردد. این حکم تاریخ انقضا دارد و بعد از سپری شدن مدت زمان آن، فاقد اعتبار می‌شود.

اگر در مدت تعیین شده، قادر به بازداشت متهم پرونده نباشند، باید پیش از به اتمام رسیدن این تاریخ، اقدام به تمدید اعتبار حکم جلب چک برگشتی کنند. اگر اتفاقی غیر از این بی‌افتد، حکم اعتباری نخواهد داشت و ضمانت اجرایی نیز ندارد.

فرآیند گرفتن حکم جلب چک برگشتی، به نوع آن چک وابسته است و برای چک برگشتی کیفری یا چک برگشتی حقوقی صادر می‌گردد.

چک در زمانی کیفری است که تاریخ آن به روز باشد این به آن معنا است که طلبکار آگاهی دارد که فرد صادر کننده دارای موجودی کافی در حسابش است و می‌تواند چک را به تاریخ روز دریافت کند.

حال اگر موجودی کافی نباشد، شکایت کیفری به وجود می‌آید. حکم جلب چک برگشتی کیفری طی این مراحل صورت می‌گیرد:

  • رجوع نمودن به دادسرا به همراه برگه چک و گواهی عدم پرداخت آن.
  • تنظیم دادخواست بر اساس شکایت چک برگشتی.
  • جایگذاری تمبر روی برگه شکایت.

قانون جدید زندانی چک چیست؟

قانون جدید زندانی چک با قوانین گذشته آن تفاوت زیادی نداشته است ولی برای این که با توجه به شرایط خود اطلاعات دقیق و تخصصی درباره این موضوع کسب کنید، حتما با یک وکیل باتجربه و معتبر جلسه مشاوره داشته باشید.

مشاوره با وکیل در خصوص مدت زمان زندان برای چک برگشتی

جهت دریافت مشاوره اختصاصی از دکتر سیاوش اسکندرزاد میتوانید با تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

آماده پاسخ به سوالات شما هستیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)