مجازات تهمت زدن به زن چیست؟

مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن در قانون (زن شوهردار یا همسر)

مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن در قانون

اگر شما به یک زن یا همسر خود در موارد مختلف تهمت بزنید، شامل مجازات سنگینی میشوید. آیا مجازات تهمت زدن به زن شوهردار با مجازات تهمت زدن به همسر متفاوت است؟ خیر. مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن در قانون با توجه به نوع تهمت ناموسی به دو شکل زیر مشخص میشود.

اگر تهمت رابطه نامشروع (رابطه غیر دخولی) به زن پاکدامن زده شده باشد، جرم افترا صورت گرفته.

افترا شامل مجازات 1 ماه الی 12 ماه زندان یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری میشود.


اگر تهمت زنا یا لواط به زن پاکدامن زده شده باشد (رابطه جنسی دخولی)، جرم قذف رخ داده.
مجازات قذف در قانون ایران برابر با 80 ضربه شلاق حدی میباشد.

شما به عنوان یک زن می‌توانید از فردی که به شما تهمت زده است شکایت کنید و درخواست مجازات تهمت به زن را داشته باشید. جرم تهمت زدن به زن در صورت اثبات توسط شاکی یا وکیل او می‌تواند عواقبی را برای شخصی که تهمت زده در پی داشته باشد.

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص مجازات تهمت زدن به زن می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل نمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در کنار شماست.

مجازات تهمت زدن به زن شوهردار

به طور کلی تهمت زدن به معنای نسبت دادن عملی نادرست به شخصی دیگر است، در حالی که آن شخص آن کار را انجام نداده است. فرقی نمی‌کند شما این تهمت را به یک زن شوهردار یا همسر خود بزنید. به هر حال مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن شامل حال شما می‌شود.

در برخی مواقع برخی افراد یا خود شوهر یک زن به او تهمت خیانت و ارتباطات نامشروع می‌زند. در چنین شرایطی اگر زن بتواند به کمک یک وکیل یا به تنهایی اثبات کند که این مسئله تهمتی بیش نبوده می‌تواند مجازات تهمت زدن به خانم شوهردار را برای فرد مذکور درخواست کند.

جرم تهمت و افترا باید در دادگاه به دقت مورد بررسی قرار گیرد و در صورت اثبات مجازات کافی برای آن در نظر گرفته شود. این مجازات در جهت تنبیه فرد و جلوگیری از تکرار تهمت زدن به دیگران انجام می‌شود.

تهمت زدن به زن در قانون شامل مجازات می‌شود.
مجازات تهمت زدن به همسر پاکدامن در قانون شامل حبس و شلاق می‌شود.

مجازات تهمت ورود به عنف

ورود به عنف به معنای ورود بدون اجازه به منزل و دخالت در دارایی‌های شخصی است، بدون اینکه خبر داشته باشد. این عمل ناشایست به عنوان یک جرم شناخته می‌شود و دارای مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال است.

اگر شخصی به شخص دیگر تهمت ورود به عنف را بزند و به او افترا وارد کند که بی اجازه وارد خانه کسی شده، و شخص مورد اتهام در واقع این کار را نکرده باشد این کار تهمت ورود به عنف محسوب می‌شود.

مجازات تهمت ورود به عنف مانند باقی موارد تهمت زدن می‌تواند حبس و شلاق باشد. اگر شما به یک زن این تهمت را بزنید، مجازات تهمت زدن به زن نیز شامل حال شما می‌شود.

مجازات تهمت ناموسی در قانون

تهمت ناموسی در قانون که به عنوان قذف نیز شناخته می‌شود شامل مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن می‌باشد. زیرا این نوع تهمت در واقع تهمت رابطه نامشروع و زنا یا لواط به شخص دیگر یا مادر و خواهر اوست. به این ترتیب این قانون شامل فحش‌های ناموسی می‌شود و مجازات آن هشتاد ضربه شلاق است.

اگر شخص نتواند در دادگاه تهمت خود را به اثبات برساند دچار مجازات تهمت ناموسی در قانون خواهد شد و باید ضربات تازیانه را تحمل کند. نکته مهم در این قانون این است که زمانی که مسئله شکایت مطرح می‌شود خود فردی که به او تهمت زده شده باید شاکی باشد.

به عنوان مثال اگر شخصی به مادر شخص دیگری تهمت زده باشد، مادر باید به عنوان شاکی در دادگاه حاضر شود. در این نوع تهمت تنها الفاظ رکیک مورد نظر نیست و هر گونه جمله‌ای که رابطه نامشروعی را به افراد یا خانواده وی نسبت دهد تهمت ناموسی حساب می‌شود.

زدن تهمت رابطه نامشروع به زن چه مجازاتی در پی دارد؟
در این مقاله به خوبی در خصوص مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن توضیح دادیم.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در مورد مسائل کیفری و خانوادگی در حل انواع پرونده‌های تهمت زدن به زن همراه شماست. جهت دریافت مشاوره با شماره 09120712942 تماس حاصل نمایید.

مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست؟

همانطور که گفته شد مجازات تهمت زدن‌به زن، می‌تواند شامل ضربات شلاق و حبس باشد. اگر شوهری به همسر خود و یا به طور کلی فردی به فرد دیگر تهمت رابطه نامشروع بزند و او را فردی زناکار بداند، در صورتی که نتواند ادعای خود را اثبات کند شامل مجازات تهمت رابطه نامشروع خواهد شد که می‌تواند از یک ماه تا یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق باشد.

مجازات تهمت زدن به همسر

پیش از پرداختن به موضوع مجازات تهمت زدن به همسر پاکدامن، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم: جرم تهمت زدن به همسر چیست ؟

جرم تهمت زدن به همسر به دو شکل ممکن است رخ دهد. به صورت جرم قذف و تهمت زنا، یا به صورت جرم افترا یعنی تهمت سایر جرم‌ها مانند رابطه نامشروع.
جرم تهمت زدن به همسر اگر به صورت جرم قذف باشد، مجازات 80 ضربه شلاق حدی داشته واگر به شکل تهمت رابطه نامشروع باشد شامل حبس از 1 ماه تا 1 سال و یا شلاق تعزیری تا 74 ضربه خواهد شد.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر چگونه است ؟

اگر قصد دارید نسبت به نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر آگاهی پیدا کنید، جا دارد بگویم که شکایت از این جرم  توسط ارائه شکواییه و مراجعه به دفاتر خدمات قضایی صورت خواهد گرفت و شیوه رسیدگی به آن در دادسرا و دادگاه مطابق با تشریفات آیین دادرسی کیفری می‌باشد.

مقاله پیشنهادی :

مجازات مزاحمت تلفنی برای زن متاهل


مجازات تهمت زدن به دیگران چیست؟

نظر بر این که بعضی از مفاهیم حقوقی به یکدیگر شباهت زیادی دارند، فلذا بهتر است در ابتدا تعریف دقیقی نسبت به تهمت زدن به دیگران داشته باشیم.

تهمت زدن یعنی اخبار و اطلاعات اشتباهی راجع به یک فرد، از طرف شخص دیگری بر علیه آن فرد گفته شود.در این صورت، از دیدگاه قانون، بدون این که گوینده قادر به اثبات آن باشد، فعل مورد نظر یک جرم به حساب می‌آید.

علاوه بر این، چنانچه یک فرد تلاش کند اوضاع شخصی دیگر را طوری نشان بدهد که در آن عمل مجرمانه‌ای وجود داشته باشد، مثلا اگر تعدادی از اشیا سرقت شده را در آن‌جا قرار دهد، باز هم مرتکب جرم تهمت شده است و باید محکوم به مجازات تهمت زدن به دیگران شوند.

به طور کلی، تهمت زدن چه به صورت قولی باشد (تهمت توسط گفتار) و چه به صورت فعلی (بدون گفتار و با استفاده از وسایل و …)، مجازات خاص خودش را برای مجرم به همراه خواهد داشت.

آیا مجازات تهمت زدن به دختر ، اعدام است؟

مجازات تهمت زدن به دختر از نظر رابطه نامشروع و …، اعدام نیست ولی اگر فردی سه بار به افراد تهمت زنا و رابطه نامشروع زده باشد و هر سه بار مورد مجازات قرار گرفته باشد، بار چهارم حکم او اعدام خواهد بود.

حکم تهمت زدن به شوهر چیست؟

بسته به موضوع اتهام، حکم تهمت زدن به شوهر متفاوت خواهد بود ولی در کل، مجازات تهمت به همسر یا 80 ضربه شلاق است، یا 74 ضربه شلاق و یا یک الی دوازده ماه حبس.

پرسش و پاسخ در مورد مجازات تهمت زدن به زن ‌پاکدامن

مجازات تهمت زدن به همسر (افترای زنای محصنه به زن) چیست؟

در صورتی که شما به همسر خود تهمت رابطه نامشروع بزنید و این تهمت از نوع زنای محصنه باشد مجازات آن همان ۸۰ ضربه شلاق و حبس است. در صورتی که نتوانید ادعای خود را ثابت کنید مجازات شامل حال شما خواهد شد.

مجازات تهمت زدن به زن پاکدامن در قانون چیست؟

در صورتی یک زن بی گناه باشد و فردی که به او تهمت زده نتواند ادعای خود را اثبات کند دچار مجازات حبس یا شلاق خواهد شد. میزان این مجازات بستگی به شدت تهمت و نحوه بیان آن و برخی دیگر از مسائل دارد که در ابتدای مقاله به خوبی آن را توضیح دادیم.

عبارت کلیدی مرتبط با مقاله جرم تهمت زدن به زن

حکم توهین زن به شوهر. ناسزا گفتن مرد به زن. حکم خیانت مرد به زن چیست. مجازات توهین و افترا. حکم رابطه نامشروع با زن شوهردار چیست.

3.2/5 - (5 امتیاز)