مجازات زنای محصنه چیست؟

مجازات زنای محصنه در قانون جدید + (شرایط اثبات)

مجازات زنای محصنه

زنای محصنه (زنای زن متاهل) یکی از مصادیق جرم در شرع و قانون ایران است که برای آن مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است. این جرم در واقع نوعی از زنا است که بین زن و مردی که یکی از آن‌ها یا هر دو آن‌ها متاهل هستند اتفاق می‌افتد. مجازات زنای محصنه در قانون جدید می‌تواند رجم یا در برخی موارد اعدام باشد.
البته در ابتدا لازم است تا این جرم اثبات شود. (در ارتباط با شرایط اثبات زنای محصنه در پایین تر صحبت کرده ایم.)

برای اثبات جرم زنای محصنه و تعیین مجازات آن باید مراحل مشخصی در دادگاه طی شود و سپس دو طرف یا یکی از آن‌ها محکوم گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این نوع جرم و مجازات آن بدانید.

توجه : اگر فردی به شما تهمت زنا زده و نتواند ادعای خود را اثبات کند، مرکتب جرم تهمت و افترا شده و در صورت پیگیری کیفری شامل مجازات شلاق و حبس خواهد شد.

 

جهت مشاوره با وکیل کیفری در خصوص مجازات زنای محصنه ،می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل نمایید.

زنای محصنه و غیر محصنه چیست؟

اما برسیم به این پرسش که زنای محصنه و غیرمحصنه چیست؟ و چه فرقی میان آن‌ها وجود دارد؟

به طور کلی به برقراری رابطه جنسی بین مرد و زنی که رابطه عقد و ازدواج میان آن‌ها وجود ندارد زنا گفته می‌شود. اگر در این رابطه یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها متاهل باشد و با شخصی غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار کند آن رابطه زنای محصنه خواهد بود.

اگر فرد زنا کننده زن باشد، زنای صورت گرفته محصنه خواهد بود. اما اگر فرد زنا کننده مرد باشد، زنا محصن شکل خواهد گرفت.

مجازات زنای محصنه با مجازات زنا در صورتی که دو طرف مجرد باشند متفاوت است. در این رابطه به زنی که مرتکب این جرم شده است محصنه و به مردی که در جرم شریک بوده محصن گفته می‌شود.

نکته اینکه رابطه جنسی برقرار شده از نوع محصنه باشد یا خیر این است که شخص امکان رابطه با همسرش را داشته باشد اما باز هم دست به رابطه نامشروع بزند. بنابراین در صورتی که همسر وی بیمار باشد یا از او دور باشد دیگر زنا از نوع محصنه نخواهد بود و زنای معمولی حساب می‌شود.

زنای محصنه در کنار ازدواج روابط میان زن و شوهر را برهم می‌زند.
زنای محصنه در کنار ازدواج روابط میان زن و شوهر را برهم می‌زند. در ارتباط با شرایط اثبات زنای محصنه (زنای زن متاهل) در ادامه صحبت میکنیم.

مجازات زنای محصنه قابل تغییر است؟

مجازات زنا محصنه در قانون در صورت اثبات، رجم یا همان سنگسار است. البته این حکم ممکن است تحت شرایطی به حکم اعدام نیز تبدیل شود. همچنین اگر امکان اجرای حکم رجم یا اعدام وجود نداشته باشد مجازات به صد ضربه شلاق تغییر می‌‌یابد.

این حکم با حکم زنای معمولی متفاوت است و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت. در زنای محصنه اثبات زنا باید به دقت انجام شود و دلایل محکمی برای آن وجود داشته باشد تا حکم نهایی اجرا گردد. در غیر این صورت ممکن است رابطه دون زنا به شمار بیاید و مجازات دیگری داشته باشد.

جرم زنا غیر محصنه چیست؟

جرم زنای غیر محصنه میتواند تا 100 ضربه شلاق باشد.

شرایط اثبات زنای محصنه

برای اثبات جرم و برقراری مجازات زنای محصنه باید شرایط به خصوصی برقرار باشد و جرم به عینه ثابت گردد تا بتوان دو شخص را محکوم نمود. از جمله شرایط اثبات زنای محصنه می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • اقرار یکی از طرفین.
    (اگر یکی از طرفین رابطه زنای محصنه به عمل خود اقرار کند، حرف او به عنوان یک سند در دادگاه مورد قبول است و رابطه را اثبات می‌کند و مجازات برای هر دو طرف در نظر گرفته می‌شود. البته این اقرار دارای شرایطی مانند در حضور قاضی بودن، ۴ مرتبه اقرار، عاقل بودن فرد، و بدون اجبار بودن اقرار می‌باشد.)
  • شهادت شاهدان.
    (یکی دیگر از راه‌های اثبات زنای محصنه شهادت شهود است. این شهود باید ۴ مرد عادل یا ۳ مرد و ۲ زن عادل باشند و باید برقراری کامل رابطه جنسی را به چشم دیده باشند.)
  • علم قاضی.
    (اگر قاضی تحت شرایط موجود در نهایت به این نتیجه برسد که جرم رخ داده است می‌تواند حکم را برای دو طرف صادر کند. این موارد اثبات می‌تواند شامل فیلم یا عکس و مدارک پزشکی قانونی باشد.)

گذشت شاکی در زنای زن متاهل

از آنجایی که مجازات زنای محصنه یک جنبه عمومی در جامعه دارد نمی‌توان برای آن شاکی خصوصی درنظر گرفت. حتی اگر شاکی وجود داشته باشد و بخواهد رضایت دهد باز هم مجازات پا برجا خواهد بود.

در صورت اثبات جرم، گذشت شاکی در زنای محصنه دیگر تاثیری نخواهد داشت و مجازات اتفاق خواهد افتاد. دلیل این اتفاق در جنبه عمومی جرم است. زیرا زنا محصنه و به طور کلی روابط خارج از چهارچوب ازدواج نظم جامعه را برهم می‌زند و عفت عمومی را لکه دار خواهد کرد.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال ها تجربه در زمینه پرونده‌های کیفری و خانوادگی در تمامی مراحل مشاوره و حل پرونده در کنار شماست. کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

زنای محصنه خارج از چهارچوب ازدواج بین زن و مرد متاهل اتفاق می‌افتد.
زنای زن متاهل یا زنای محصنه خارج از چهارچوب ازدواج، بین زن متاهل و مرد اتفاق می‌افتد.

حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین

ایجاد رابطه جنسی نامشروع ،حتی در شرایطی که طرفین این عمل رضایت کامل داشته باشند، باز هم جرم به حساب می‌آید و برای افرادی که به این خطا مرتکب شده‌اند،  مجازاتی در نظر گرفته شده است.

جرم ایجاد رابطه جنسی نامشروع، یکی از جرم‌های منافی عفت به حساب می‌آید و حتی در شرایطی که شخصی شکایت نکرده باشد هم، مجازاتی را در ادامه برای طرفین به همراه خواهد داشت.

حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین ،از 1 تا 99 ضربه شلاق است.

در جرم رابطه نامشروع، چنانچه خود فرد قبل از ثابت شدن جرم، اقرار نماید و یا شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، این امکان وجود دارد که حکم تبدیل به حکم دیگری شود و تغییراتی در آن به وجود آید.

حکم زنای دختر و پسر مجرد

در موقعیتی که در میان دختر و پسر نامحرمی عمل ناشایست زنا رخ بدهد، مجازات و حکم زنای دختر و پسر مجرد، 100 ضربه شلاق خواهد بود.

این در حالی است که اگر چنانچه دختر و یا زن رضایتی نسبت به انجام زنا نداشته باشد و به زور و اجبار و تهدید مورد تعرض قرار گرفته باشد، مجازات آن مرد، اعدام خواهد بود.

فلذا، اگر تعرضی به یک زن یا دختر که رضایتی به زنا ندارد، بشود و یا حتی اگر آن دختر در حالت طبیعی خود نباشد (بیهوش و یا مست باشد)، حکم و مجازات مردی که این عمل را انجام داده است، اعدام خواهد بود.

هم‌چنین، برای مردی که با اغفال، تهدید و ربودن زن به او تعرضی کند نیز حکم اعدام در نظر گرفته می‌شود.


مقاله مرتبط:

مجازات زنای مرد مجرد با زن متاهل

حکم و مجازات زنای مرد مجرد با زن متاهل، با توجه به نوعی که زن به شوهر خود خیانت جنسی کرده است، متفاوت است و وابسته به عمل انجام شده است و مجازات نیز بر همین اساس در نظر گرفته می‌شود.

هر نوع رابطه فیزیکی از روی شهوت میان زن متاهل و مرد نامحرم و مجرد، مصداقی واضح و روشن از رابطه نامشروع غیر زنا با زن متاهل به حساب می‌آید.

با در نظر گرفتن موضوعاتی که گفته شد، مجازات رابطه نامشروع در شرایطی که زنا باشد یا خیر، تفاوت خواهد داشت.

این نکته نیز قابل توجه است که مجازات و حکم قضایی رابطه بین پسر مجرد با زن بیوه، تفاوت‌هایی با مجازات و حکم قضایی رابطه پسر مجرد با زن متاهل دارد.

در شرایطی که ارتباط نامشروع میان زن متاهل با فردی دیگر به صورت زنا نباشد و بین آن‌ها فقط تماس فیزیکی و بوسیدن برقرار شده باشد، محکوم به مجازات تعزیری 6 تا 9 ضربه شلاق در زمینه جرائم منافی عفت می‌شود.

حال اگر به هر دلیلی رابطه از احصان خروج یابد و حکم و مجازات رجم و اعدام امکان‌پذیر نباشد، مجازات ایجاد رابطه نامشروع بین زن متاهل با فردی دیگر، 100 ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات زنای محصنه و غیر محصنه چه فرقی دارد؟

حکم مجازات زنای محصنه و غیر محصنه تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند. مجازات زنای محصنه، سنگسار خواهد بود ولی مجازات زنای غیر محصنه، صد ضربه شلاق است. حال مجازات زنا با محارم، اعدام می‌باشد.

اثبات زنای محصنه با علم قاضی

ثابت نمودن زنای محصنه می‌تواند از طریق شهادت شاهدین انجام شود یا اقرار خود فرد و یا اسناد و مدارکی مانند عکس و فیلم و … در کنار این موارد، اثبات زنای محصنه با علم قاضی بسیار مورد اطمینان است زیرا او با ادله کافی از جمله موارد ذکر شده و پزشکی قانونی و … رخ دادن یا ندادن جرم را ثابت می‌نماید.


برای حل مشکلات حقوقی‌تان در خدمت شما هستیم.

پرسش و پاسخ درباره جرم زنا زن متاهل

مجازات زنای زن متاهل چیست؟

همانطور که گفته شد این نوع زنا از نوع محصنه محسوب می‌شود و در صورتی که رابطه جنسی کامل اتفاق افتاده باشد و اثبات گردد و همچنین زن امکان برقراری رابطه با همسر خود را داشته ولی اینکار را انجام داده باشد، حکم همان رجم است.

حکم زنای بدون دخول چیست؟

اگر در رابطه جنسی اتفاق افتاده دخول صورت نگرفته باشد حکم رابطه زنا نخواهد بود ولی به طور کلی جرم محسوب می‌گردد و دارای مجازاتی است که توسط قاضی تعیین می‌گردد.

عبارات کلیدی مرتبط با مقاله جرم زنا

حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین. حکم زنای بدون دخول. حکم زنای دختر و پسر مجرد. مجازات زنای مرد مجرد با زن متاهل.

آیا مقاله مجازات زنای محصنه در قانون جدید برای شما مفید بود؟ آماده پاسخ به سوالات شما در خصوص مجازات زنای زن متاهل هستیم.

4.2/5 - (6 امتیاز)