مجازات تهدید به مرگ چیست؟

مجازات تهدید به مرگ (با چاقو، از طریق پیامک و …) + نمونه رای

مجازات تهدید به مرگ

تهدید کردن به معنای ترساندن و ایجاد وحشت در افراد در نتیجه انجام فعلی آسیب زننده به آن‌ها است. در برخی مواقع شخصی فرد دیگری را تهدید به مرگ می‌کند و می‌گوید اگر فلان کار را انجام بدهی تو یا یکی از اعضای خانواده‌ات را خواهم کشت. این عمل و گفتن این جملات جرم است و شامل مجازات تهدید به مرگ می‌شود. (در انتهای مقاله شما را با نمونه شکایت تهدید به مرگ همراه با نمونه رای تهدید به مرگ آشنا خواهیم کرد.)

جرم تهدید به مرگ در قانون در صورت اثبات می‌تواند مجازات‌هایی مانند موارد زیر را در پی داشته باشد.

ضربه شلاق (تا 74 ضربه)

زندان. (2 ماه الی 24 ماه حبس)

شدت و نحوه ارتکاب جرم و نظر قاضی در تعیین میزان مجازات موثر است. در این مقاله با مجازات جرم تهدید به مرگ بیشتر آشنا خواهید شد.

اگر هم اکنون نیاز به مشاوره در زمینه مجازات تهدید به مرگ دارید می‌توانید با شماره موبایل وکیل کیفری 09120712942 تماس حاصل فرمایید. تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد در تمامی مراحل همراه شماست.

مجازات تهدید به مرگ با چاقو و اسلحه

در ارتکاب جرم مذکور و تعیین مجازات تهدید به مرگ می‌بایست شدت و نوع تهدید مشخص باشد. گاهی اوقات افراد به صورت تلفنی افراد دیگر را تهدید به مرگ می‌کنند. گاهی نیز این تهدید به صورت حضوری اتفاق می‌افتد و فرد در برخی مواقع یک سلاح سرد مانند چاقو یا سلاح گرم مانند اسلحه را نیز به همراه دارد.

نحوه مجازات تهدید به مرگ با چاقو و مجازات تهدید به مرگ با اسلحه تقریبا شبیه به هم است. در ادامه با هر یک از این موارد به صورت جداگانه آشنا خواهید شد.

فحاشی و توهین به همراه تهدید جرم محسوب می‌شود.
فحاشی و توهین به همراه تهدید جرم محسوب می‌شود.

جرم تهدید با چاقو

تهدید با چاقو یکی از رایج‌ترین انواع تهدید به مرگ است که توسط سارقان و باج گیران انجام می‌شود. این افراد فرد را می‌ترسانند که اگر وسیله‌ای که می‌خواهند را در اختیار باج گیر قرار ندهند فرد را زخمی کرده یا می‌کشند. به این ترتیب حتی اگر فرد چنین کاری را انجام ندهد باز هم مجرم است و مرتکب جرم تهدید شده است.

این جرم باید دارای شرایط خاصی باشد تا به عنوان جرم تهدید به مرگ با چاقو شناخته شود. از جمله این شرایط می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • موضوع تهدید مشخص باشد.
  • هدف شخص نامشروع باشد.
  • در فرد تهدید شونده ترس و اضطراب ایجاد کند.

اگر جرم اتفاق افتاده این شرایط را دارا باشد شامل مجازات می‌شود. مجازات این جرم می‌تواند ۷۴ ضربه شلاق یا حبس از ۶ ماه تا دو سال باشد.

جرم تهدید با اسلحه

اگر شخصی افراد دیگر را با سلاح گرمی مانند اسلحه از هر نوعی تهدید به مرگ کند اینکار نیز جرم شناخته شده و شامل مجازات تهدید به مرگ خواهد شد. اگر اسلحه قلابی باشد اما فرد را بترساند طبق نظر قاضی باز هم می تواند جرم شناخته شود.

اگر افرادی که در صحنه حضور دارند از قلابی بودن اسلحه اطلاع داشته باشند ممکن است قاضی از جرم شناختن این اتفاق بگذرد. اگر فرد از اسلحه استفاده کرده و تهدید شونده را زخمی کند جرم او ضرب و شتم است و جداگانه بررسی خواهد شد.

اما اگر تنها با اسلحه به تهدید افراد دیگر اقدام نماید و از اسلحه استفاده نکند جرم او تنها جرم تهدید به مرگ با اسلحه است و شامل مجازات حبس از ۶ ماه تا دو سال می‌شود.

تهدید به مرگ طبق قانون شامل مجازات است.
تهدید به مرگ طبق قانون شامل مجازات است. در این مقاله به خوبی در مورد مجازات تهدید و توهین به اشخاص عادی توضیح دادیم.

مجازات تهدید به مرگ از طریق پیامک

به طور کلی تهدید و توهین از طریق پیامک نیز یکی از مصادیق جرم در دسته تهدید است که شامل مجازات تهدید به مرگ می‌شود. تهدید به مرگ با پیامک یا همان تهدید پیامکی ممکن است از طریق فضای مجازی نیز اتفاق بیفتد. این نوع تهدید می‌تواند شامل تهدید به افشای اطلاعات، توهین و فحاشی، یا تهدید به مرگ و آسیب به خود شخص یا خانواده او باشد. برای شکایت از این نوع تهدید باید به مراکز پلیس فتا در سراسر کشور مراجعه نمایید. همچنین می‌بایست یک پرینت از پیام‌های حاوی تهدید در متن پیامک را به همراه داشته باشید تا به عنوان مدرک در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد.

مجازات تهدید به مرگ از طریق پیامک :

  • تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  • یک ماه الی دوازده ماه زندان.

مجازات تهدید به مرگ و فحاشی

ممکن است در برخی موارد تهدید به مرگ از طریق تلفن و در طی یک تماس اتفاق بیفتد و با  فحاشی همراه باشد. این نوع تهدید می‌تواند توسط سازمان مخابرات کشور قابل پیگیری باشد و تمامی اطلاعات فرد تماس گیرنده را مشخص کند.

این نوع تهدید‌ها توسط پلیس فتا پیگیری می‌شود و در دادسرای جرائم رسانه‌ای مطرح می‌گردد. مجازات تهدید به مرگ و فحاشی بسته به نظر قاضی می‌تواند حبس، شلاق یا جریمه نقدی باشد.

تیم حقوقی و کیفری سیاوش اسکندرزاد با سال‌ها تجربه در زمینه پرونده‌های تهدید و مزاحمت در تمامی مراحل حل پرونده همراه شماست. تنها کافیست با شماره 09120712942 تماس حاصل فرمایید.

مجازات تهدید به بردن آبرو

گاهی اشخاص افراد دیگر را تهدید به بردن آبرو از طریق پخش کردن فیلم و عکس و یا صوت و چت آن‌ها می‌کنند. بهتر است بدانید که این نوع تهدید‌ها هم به عنوان جرم شناخته شده و شامل مجازات تهدید به بردن آبرو می‌شوند. این مجازات بسته به نوع تهدید و بسته به نظر قاضی می‌تواند شامل : تا 74 ضربه شلاق، 3 ماه تا 24 ماه حبس یا 500 هزارتومان الی 4 میلیون تومان جریمه نقدی باشد.

نمونه شکایت تهدید به مرگ

نمونه شکایت تهدید به قتل
در تصویر بالا نمونه شکایت تهدید به مرگ را مشاهده میکنیم.

نمونه رای تهدید به مرگ و توهین

نمونه رای تهدید و توهین
در تصویر فوق شاهد نمونه رای تهدید به مرگ و توهین هستیم.

جرم تهدید به مرگ در فضای مجازی

مجازات جرم تهدید به مرگ در فضای مجازی یا حتی تهدید به موراد دیگر نیز با توجه به قانون جدید کاهش حبس تعزیری دچار کاهش شده است. لازم به ذکر است که صرفا مجازات حبس آن تقلیل یافته است و شلاق تعزیری درج شده در ماده مرقوم به وقت خویش پابرجا باقی مانده است.

این موضوع به این معنا است که ممکن است دادگاه مجرم را فقط به تحمل شلاق تعزیری به تعداد متغیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند.

کاربرد لایحه تهدید به مرگ

طبق قانون، هیچ فردی حق آسیب رساندن به آرامش افراد دیگر و از بین بردن امنیت آن‌ها را ندارد. در مواقعی ‌که شخصی با ایجاد کردن احساس رعب و وحشت در دیگران به دلیل تهدید به مرگ خود آن افراد یا عزیزان‌شان، باعث ترس طرف مقابل شود، آن فرد مرتکب جرم شده ‌است.

کاربرد لایحه تهدید به مرگ این جا است که شاکی علیه مرتکب شکایت کند و جلسات دادرسی تشکیل شود. در این شرایط، هر کدام از طرفین پرونده این اجازه را دارند که با تنیم لایحه، توضیحات خود را در دادگاه مطرح کنند.

آن‌ها علاوه بر قرار دادن لایحه تهدید به مرگ، دلایل و مدارک متناسب با این موضوع را به دادگاه ارائه می‌دهند.


در صورت بروز مشکلات حقوقی در دسته کیفری بهتر است حل آن‌ها را به وکلای متخصص در همان امور بسپارید.

مشاوره کیفری رایگان (تلفنی) + سوال از وکیل کیفری


مجازات تهدید به مرگ همسر چیست؟

تهدید در هر شرایطی جرم به حساب می‌آید و بی شک مجازاتی به همراه خواهد داشت. مجازات تهدید به مرگ همسر با توجه به این که به چه صورت (تلفنی، پیامکی، حضوری و یا تهدید پیش از گرفتن وجه و …) انجام شده باشد، متفاوت خواهد بود ولی به طور کل، مجازات تهدید به مرگ ممکن است 74 ضربه شلاق و یا 60 روز الی 1 سال زندان باشد.

برای اجرای مجازات تهدید به مرگ با پیامک چه باید کرد؟

اگر فردی با دادن پیام‌های تهدید آمیز آرامش شما را سلب نموده است، می‌توانید با ارائه گزارش به یک وکیل متخصص در امور حقوقی و تحت نظر قرار دادن اسناد و مدارک، فرد را با مجازات تهدید به مرگ با پیامک مواجه سازید. این مجازات می‌تواند 74 ضربه شلاق و یا 2 ماه تا 2 سال حبس باشد.

مشاوره کیفری با وکیل متخصص

جهت دریافت مشاوره اختصاصی از دکتر سیاوش اسکندرزاد میتوانید با تلفن 09120712942 تماس حاصل بفرمایید.

آیا مقاله آموزشی مجازات تهدید به مرگ (با چاقو، از طریق پیامک و …) + نمونه شکایت برای شما مفید بود؟ در آپدیت های بعدی این مقاله نمونه رای توهین پیامکی را نیز برای شما منتشر خواهیم کرد.

آماده پاسخ به سوالات شما هستیم.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آموزش های حقوقی مرتبط